Kesäloma lasten kanssa

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

Vieras

Kesäloma lasten kanssa

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 22 Touko 2019, 13:48

Hei,
Olen toista astetta opiskeleva yksinhuoltaja ja lapseni on lomalla päiväkodista heinäkuun, koska se on suljettu. Itse opiskelen vielä kesäkuun kesäopintoja, mutta sitten olen myös lomalla heinäkuun. Olen käsittänyt, että kotihoidontukea en voi heinäkuulta saada, koska ei voida päiväkotipaikkoja irtisanoa? Voinkohan saada myöskään toimeentulotukea, koska en hakenut kesätöitä, kun tiesin päiväkodin olevan kiinni heinäkuun. Onko minulla mahdollista mitään muuta tukea saada, vai täytyykö minun todella elättää heinäkuun itseni ja lapset ainoastaan asumistuella, lapsilisillä ja elatustuella?

Vieras

Re: Kesäloma lasten kanssa

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 22 Touko 2019, 13:51

Sinun pitää hakea opintolainaa koska jos haet toimeentulotukea niin opintolaina katsotaan sinulle tuloksi.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 23 Touko 2019, 06:43

Vieras kirjoitti:Sinun pitää hakea opintolainaa koska jos haet toimeentulotukea niin opintolaina katsotaan sinulle tuloksi.
Olen jo hakenut opintolainaa juuri tästä syystä. Kuukautta kohden se on sen 650e,mutta en tietenkään saa sitä heinäkuulta, jos en saa opintotukeakaan.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 23 Touko 2019, 07:31

Kannattaa jättää toimeentulotukeen hakemus, jotta saat selville voitko sitä saada. Jos et ole hetkeen sitä hakenut, jätä liitteeksi 2kk tiliotteet. Lainatakausta ei pitäisi voida ottaa tulona huomioon kesäkuulle, jos et ole silloin oikeutettu opintotukeen. Eri asia toki sitten, jos olet aiemmille kuukausille saanut lainatakauksen ja laina vielä nostamatta osittain tai kokonaan, silloin sen nosto taitaisi olla ensisijaista toimeentulotuen näkökulmasta.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 23 Touko 2019, 07:32

Ottaa huomioon siis heinäkuulle. Mutta kesäkuullehan lainatakaus on vielä mahdollista hakea, jos opiskelet kesäkuun.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 24 Touko 2019, 09:56

Hei Vieras!

Kysymyksesi koskee enemmän toimeentulotukea, joten siirsin kysymyksesi sinne.

Löydät kysymyksesi ja myös vastauksen hieman myöhemmin toimeentulotuen palstalta. Tässä vielä suora linkki:

Kysy Kelasta -> Toimeentulotuki -> Kesäloma lasten kanssa

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi