Mitä tukia jatko-opiskelija voi saada?

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi opintolainan takaisinmaksusta ja korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

Alchemist

Mitä tukia jatko-opiskelija voi saada?

Lukematon viesti Kirjoittaja Alchemist » 24 Kesä 2019, 12:53

Tervehdys

Olen tällä hetkellä tohtorikoulutettava ilman työtä. Yleinen asumistukeni ei riitä vuokraan ja ruokaan, vaikka elän hyvin säästeliäästi, enkä ole onnistunut saamaan työtä. En ole ilmoittautunut työnhakijaksi, vaan olen pyrkinyt itse löytämään työpaikan. Mitä tukia voin saada selvitäkseni työn löytymiseen asti? Yleistä asumistukea minulle jo tulee. Vanhemmilla ei ole varaa tukea.

Vieras

Re: Mitä tukia jatko-opiskelija voi saada?

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 24 Kesä 2019, 13:06

Ennen toimeentulotukea sinun pitää ilmoittautua työnhakijaksi ja hakea työttömyysetuus,koska se on ensisijainen etuus toimeentulotukeen nähden. Kun olet hakenut työttömyysetuuden niin voit hakea toimeentulotukea.

Kela | opintotuki

Re: Mitä tukia jatko-opiskelija voi saada?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 25 Kesä 2019, 14:25

Hei Alchemist!

Ensisijaisesti sinun tulisi selvittää oikeus opintotukeen, ellet ole sitä jo selvittänyt. Jos et ole pystynyt suorittamaan tutkintoasi loppuun tutkinnon enimmäistukiaikana, on mahdollista hakea tukiajan pidennystä yhteensä enintään 9 kuukautta. Pidennyksen voi saada vain, jos osoittaa, että opinnot ovat viivästyneet sairauden tai muun erityisen painavan syyn takia.

Lisäksi voit tarvittaessa hakea toimeentulotukea. Sitä ei kuitenkaan ole pääsääntöisesti tarkoitettu opintojen aikaiseksi tuloksi.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi