Opintolainahyvitys kanditutkinnon suorittamisesta

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

Loddis

Opintolainahyvitys kanditutkinnon suorittamisesta

Lukematon viesti Kirjoittaja Loddis » 25 Kesä 2019, 10:12

Hei,

Olen opiskellut yliopistossa ensimmäisen vuoden verran enkä ole nostanut vielä ollenkaan opintolainaa. Olen suunnitellut suorittavani kanditutkintoni nyt seuraavan vuoden aikana eli olisin sitten tehnyt sen kahdessa vuodessa. En ole varma, haluanko kuitenkaan jatkaa tätä tutkintoa maisterivaiheeseen saakka, mutta haluaisin nyt alkaa nostamaan opintolainaa sijoitustarkoituksissa.

Olisin kiinnostunut tietämään lisää seuraavista asioista:
Voinko saada opintolainahyvitystä pelkän kanditutkinnon suorittamisesta, vaikka minulla olisi opinto-oikeus myös maisteritutkinnon suorittamiseen? Paljonko tämä olisi, jos näin on?

Kuinka paljon opintolainaa voin nostaa tämän vuoden aikana ottaen huomioon, etten ole sitä viime vuonna vielä nostannut lainkaan eikä minun luultavasti tarvitse nostaa sitä kolmantena vuonnakaan, koska olisin silloin jo suorittanut tutkintoni enkä opiskelisi? Käytännössä kysyn siis, voinko nostaa yhden vuoden aikana kolmen vuoden verran opintolainaa?

Kiitos etukäteen ajastanne!

Kela | opintotuki

Re: Opintolainahyvitys kanditutkinnon suorittamisesta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 26 Kesä 2019, 10:15

Hei Loddis!

Yleensä päätös opintolainahyvityksestä annetaan automaattisesti ensimmäisen tutkinnon suorittamisen jälkeen. Kuitenkin jos haluat hyvityksen yliopistossa suoritetun alemman korkeakoulututkinnon perusteella, sinun pitää hakea sitä erikseen. www.kela.fi/opintolainahyvitys-nain-haet.

Opintolainahyvitys on 40 % siitä opintolainan määrästä, joka ylittää 2 500 euroa.
www.kela.fi/opintolainahyvitys-maara-ja-maksaminen

Korkeakouluopiskelijan opintolainan määrä on 650e/kk. Opintolainan voi nostaa lukuvuoden aikana yleensä kahdessa erässä. Syyslukukauden lainaerän nosto aikaisintaan 1.8. ja kevätlukukauden lainaerän nosto aikaisintaan 1.1. Opintotukipäätöksessä kerrotaan opintolainan nostoerät ja niiden ensimmäiset ja viimeiset nostopäivät. Lainaeriä ei enää voi nostaa sen jälkeen, kun olet valmistunut tai keskeyttänyt opintosi.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi