Opintolainahyvitys ja kotihoidontuki

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

Emn

Opintolainahyvitys ja kotihoidontuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Emn » 28 Elo 2019, 11:29

Hei!
Pohdin tässä opintolainan nostamista ja opintolainahyvitystä.
Olen ollut yhteensä kaksi lukukautta (syksy2017-kevät2018) lakisääteisellä syyllä poissaolevana koulusta lapsen syntymän vuoksi (nostin äititys/vanhempainrahaa). Tämä on ilmeisesti ok opintolainahyvityksen kannalta, ei vaikuta siihen.

Mutta olin kaksi lukukautta poissaolevana opiskelijana (ilman lakisääteistä syytä, opiskeluaikaa kuluttaen) kun hoidin lasta kotona vanhempainvapaan jälkeen syksy2018-kevät2019 ja nostin tällöin kotihoidon tukea.

Vaikuttaako tuo ajanjakso, jolloin nostin kotihoidontukea, myös opintolainahyvitykseen? Lasketaanko se siis kulutetuksi opiskeluajaksi?

Vieras

Re: Opintolainahyvitys ja kotihoidontuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 28 Elo 2019, 12:31

Hei! Löysinkin jo toiselta kysymyspalstalta vastauksen kysymykseen kotihoidontukeen liittyen. (Kotihoidontuki ei ole hyväksyttävä syy opintolainahyvityksen näkökulmasta opintojen määräajan pidentämiselle.)

Rupesin tutkimaan äitiysvapaani ja vanhempainvapaani päivämääriä tarkemmin, ja haluaisin nyt varmistaa että ymmärsin asian oikein:

Olen aloittanut opintoni 1.1.2017 (amk, laajuus 210op).

Minulle on maksettu äitiysrahaa 1.7.2017-31.10.2017.

Minulle on maksettu vanhempainrahaa 1.11.2017-15.5.2018.

Nämä ajankohdat jakaantuvat niin, että minulla on ollut yhteensä kolmella eri lukukaudella ainakin yksi vähintään 30 päivän etuusjakso, joka luokitellaan hyväksyttäväksi etuudeksi opintojen määräajan pidentämisen kannalta opintolainahyvityksen näkökulmasta?

Onko asia näin miten olen ymmärtänyt? Eli minun valmistumiseni määräaika on 4 lukuvuotta + 1,5 lukuvuotta opintojen aloituspäivämäärästä, jotta olen oikeutettu opintolainahyvitykseen?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 29 Elo 2019, 14:34

Hei Emn!

Kiva kun olitkin jo tietoa löytänyt.

Yhden lukukauden aikana vähintään 30 päivää kestänyt palveluskausi tai etuuden maksukausi pidentää määräaikaa 0,5 lukuvuodella. Lukukaudet ovat 1.1.–31.7. tai 1.8.–31.12. Jos sinulla on saman lukukauden aikana useita palveluskausia ja etuuden maksukausia, määräaikaa voidaan pidentää vain 0,5 lukuvuodella. Oman lapsen hoitamisen vuoksi määräaikaa voidaan pidentää rajoituksetta, kun olet saanut äitiys-, isyys- tai vanhempainrahaa.

Voit tehdä laskelman sivuiltamme löytyvällä laskurilla siitä mihin mennessä sinun tulisi suorittaa tutkinto: www.kela.fi/laskurit#opiskelij-1.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Emn

Lukematon viesti Kirjoittaja Emn » 30 Elo 2019, 13:33

Kiitos vaan vastauksesta, eipä se kyllä auttanut mitään, osasin kyllä itsekin lukea nuo tiedot kelan sivuilta. Kaipasin apua tulkitsemaan niitä ohjeita (että ymmärsinkö oikein), enkä toistoa niistä samoista ohjeista jotka olen jo lukenut.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 02 Syys 2019, 10:12

Hei, otit siis vastaan ensimmäisen opiskelupaikkasi korkeakoulussa 1.1.2017. Et siis ole ollut poissa olevana ennen opintojesi aloittamista, koska poissa olevaksi ilmoittautuminen aloittaisi myös suoritusajan laskemisen. Kertomiesi päivämäärin perusteella opintolainahyvitykseen oikeuttavaa tutkinnon suorittamisaikaa voidaan pidentää 3 lukukaudella eli 1,5 lukuvuodella.

Antamiesi tietojen perusteella sinun on valmistuttava viimeistään 31.7.2022 mennessä, että voit saada opintolainahyvityksen. Sinun kannattaa vielä itse todeta lopputulos opintolainahyvityslaskurilla
https://www.kela.fi/laskurit#opiskelij-1.

Valmistuttuasi saat ensin hylkäävän päätösehdotuksen, koska opiskeluaikasi on ollut liian pitkä. Tämän jälkeen sinun tulee päätösehdotuksessa kerrotun määräajan kuluessa pyytää asiasi uudelleenkäsittelyä ja selvittää syyt, joiden vuoksi opintosi ovat viivästyneet. Kun uudelleenkäsittelypyyntösi on käsitelty, saat päätöksen opintolainahyvityksestä. Huomaathan, että sinun tulee myös nostaa opintolainaa yli 2 500 euroa, jotta voit saada hyvityksen.

Ystävällisin terveisin
Eeva-Maria | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi