Toinen ammattitutkinto ja opintojen keskeytys

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

Opinnotkeskennn

Toinen ammattitutkinto ja opintojen keskeytys

Lukematon viesti Kirjoittaja Opinnotkeskennn » 01 Syys 2019, 20:43

Hei!

Olen opiskellut jo yhden ammatin aiemmin ja olen nyt aloittanut syksyllä 2019 uuden ammatin opiskelun (molemmat toisen asteen perustutkintoja). Olen kuitenkin heti alkumetreillä todennut, että jaksamiseni ei riitä (ei lääkärin todennusta) ja olen väärällä alalla.

Jos nyt lopetan opinnot kokonaan, joudunko maksamaan opintotuen takaisin näiltä kahdelta kuulta?

Lisäksi, se tärkein asia, onko edessä kolmen kuukauden karenssi, vaikka minulla jo yksi ammatti on? Mikäli on, mitä tukia minun on mahdollista saada?

Olen 22-vuotias, mikäli sillä merkitystä on.

Kela | opintotuki

Re: Toinen ammattitutkinto ja opintojen keskeytys

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 02 Syys 2019, 12:36

Hei!

Jos keskeytät opinnot 1.-17.9., opintotukesi lakkautetaan 1.9. alkaen ja syyskuun opintotuki peritään takaisin. Jos keskeytät opintosi 18.-30.9., opintotukesi lakkautetaan vasta 1.10. alkaen.

Karenssista päättää TE-toimisto, joten sitä asiaa sinun pitää kysyä TE-toimistolta.

Ystävällisin terveisin Reeta | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi