Yhteishaussahakemisen vaikutus opintolainahyvitykseen

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

Kauppis

Yhteishaussahakemisen vaikutus opintolainahyvitykseen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kauppis » 02 Syys 2019, 13:57

Hei,

opiskelen tällä hetkellä kauppakorkeassa Porissa. Olen kuitenkin aikeissa hakea toiseen yliopistoon samalle alalle siirtohaussa. Ajattelin, että voisin myös hakea yhteishaussa uudestaan toiseen yliopistoon ensi vuoden keväällä. Mikäli pääsen koepistevalinnalla toiseen yliopistoon ja otan tämän paikan vastaan, mikä vaikutus sillä on Kelan mahdollisesti maksamaan opintolainan hyvitykseen?

Katsoin, että Kelan omilla sivuilla luki, että hyvitys on mahdollista saada ensimmäisestä suoritetusta korkeakoulututkinnosta. Mikäli valmistun kauppatieteen maisteriksi Kelan määrittämässä enimmäisajassa 6v eri yliopistosta, kuin mistä olen opintolainaa ensimmäisen kerran nostaessa opiskellut, maksetaanko minulle hyvitys? Enhän kuitenkaan ole suorittanut tutkintoa tällöin Porissa.

Kela | opintotuki

Re: Yhteishaussahakemisen vaikutus opintolainahyvitykseen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 03 Syys 2019, 13:37

Hei Kauppis!

Opintolainahyvitykseen ei ole merkitystä, vaikka vaihtaisitkin oppilaitosta kesken opintojen, kunhan suoritat tutkinnon määräajassa. Voit siis saada hyvityksen, vaikka suorittaisitkin tutkinnon loppuun eri yliopistossa kuin missä aloitit opinnot.

Ystävällisesti
Marika | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi