Opiskelu aikuisena

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

Amsu

Opiskelu aikuisena

Lukematon viesti Kirjoittaja Amsu » 04 Syys 2019, 09:56

Hei,
olen 41-vuotias nainen ja ollut työelämässä jo pitempään. Nyt olen alkanut haaveilla vielä opiskelusta yliopistossa. Koitin katsoa erilaisia laskureita, mutta saisinko vielä käytännön tietoa, mitä tukia / kuinka paljon minulla olisi opiskelijana mahdollista saada? Opintolainaa en haluaisi ottaa, vaan mielelläni tekisin opiskelun ohessa töitä sen verran, mitä pystyn.
Saisin ilmeisesti ns. korotettua opintotukea, kun minulla on myös kaksi alaikäistä lasta (12v. ja 15v.)? Entä asumislisä? Asun omistusasunnossa, jossa yhtiövastike on tällä hetkellä n. 350€/kk (asuntolainaa minulla on n. 100 000€). Entä jos hakisinkin yleistä asumistukea; mikä olisi sen määrä?
Ja sitten vielä työskentely opintojen ohessa. Katsoin, että nykyään on ilmeisesti vuosituloraja ja se olisi n. 10 000€/vuosi, jos opintotukea saisi esimerkiksi 10 kuukaudelta vuodessa.

Kela | opintotuki

Re: Opiskelu aikuisena

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 04 Syys 2019, 14:46

Hei Amsu!

Neuvoisin sinua ensin tiedustelemaan työllisyysrahastosta, voisitko saada aikuiskoulutustukea. Jos sitä ei ole mahdollista saada, voit toki hakea opintotukea Kelasta. Jos olet aiemmin opiskellut korkeakoulussa, jo käytetyt tukikuukaudet vähennetään enimmäistukiajastasi. Lisää opintotukikuukausista voit lukea osoitteessa www.kela.fi/opintotukiaika-enimmaistuki ... opinnoissa.

Opintoraha on huoltajakorotuksen kanssa 325,28 €/kk ja lainan takaus 650 €/kk. Opiskelijat kuuluvat nykyisin yleisen asumistuen piiriin, joten sitä voi hakea asumisen menoihin. Tuki on koko ruokakunnan tuki, joten myös muiden taloudessa asuvien täysi-ikäisten tulot huomioidaan. Asumismenoina omistusasunnosta huomioidaan vastikkeet, mahdolliset erilliset vesi- ja lämmityskulut normin mukaan ja asuntolainan koroista 73 %. Voit laskea arvion asumistuen määrästä osoitteessa www.kela.fi/laskurit.

Opintotuen tulovalvonnassa seurataan tosiaan kalenterivuoden tuloja. Tuloraja määräytyy sen mukaan kuinka monta tukikuukautta nostat kyseisenä vuotena. Voit lukea lisää aiheesta osoitteissa:

www.kela.fi/opintotuki-omat-tulot
www.kela.fi/omat-tulot-aloittanut-tai-valmistunut

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Amsu

Lukematon viesti Kirjoittaja Amsu » 04 Syys 2019, 19:34

Hei,
kiitos vastauksesta! Aikuiskoulutustuki edellyttää, että saa töistä opintovapaata. Epäilen, että sitä en saisi, koska lähtisin niin sanotusti ihan eri alalle. Paljonko minulla vielä olisi opintotukikuukausia käytettävissä, jos olen suorittanut vuonna 2000 yhden AMK-tutkinnon (3,5 vuotta) ja yhden korkeakoulututkinnon vuonna 2006 (3 vuotta)? Toisen asteen opintojahan ei lasketa?

tux

Lukematon viesti Kirjoittaja tux » 04 Syys 2019, 19:47

Amsu kirjoitti:
04 Syys 2019, 19:34
Paljonko minulla vielä olisi opintotukikuukausia käytettävissä, jos olen suorittanut vuonna 2000 yhden AMK-tutkinnon (3,5 vuotta) ja yhden korkeakoulututkinnon vuonna 2006 (3 vuotta)?
Ei yhtään tai hieman.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 06 Syys 2019, 09:48

Hei Amsu!

Palstalla ei ole mahdollista ottaa kantaa siihen paljonko sinulla mahdollisesti on vielä tukikuukausia jäljellä. Voit laittaa asiasta viestiä Kelan sähköisen asiointipalvelun kautta, jolloin asiaa voidaan tarkastella henkilökohtaisemmalla tasolla. Toisen asteen opintoihin käytettyjä tukikuukausia ei huomioida tarkasteltaessa korkeakouluun käytettäviä tukikuukausia.

Lisää aiheesta, jos suoritat useita korkeakoulututkintoja www.kela.fi/opintotukiaika-useita-korkeakouluopintoja.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi