Aikuiskoulutustuki ja opintolaina

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

Hammentynytihminen

Aikuiskoulutustuki ja opintolaina

Lukematon viesti Kirjoittaja Hammentynytihminen » 30 Syys 2019, 11:49

Hei!
Olen saanut hieman ristiriitaista tietoa kun olen kahdesti soittanut teille Kelaan. Olen nostamassa soviteltua aikuiskoulutustukea. Kysymykseni kuuluu, voinko hakea opintolainaa koko syksyksi/kevääksi sen jälkeen kun olen nostanut soviteltua aikuiskoulutustukea yhtäjaksoisesti 8 viikon ajan vai voinko hakea sitä vain niille kuukausille joilta nostan aikuiskoulutustukea? Olen nyt hakemassa tukea syyskuulle ja aikanaan myös lokakuulle mutta marraskuusta en taas tiedä mitä tuleman pitää. Saanko siis näiden kahden kk perusteella päätöksen koko syksylle vai vain noille kuukausille?

Kela | opintotuki

Re: Aikuiskoulutustuki ja opintolaina

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 30 Syys 2019, 14:48

Hei, aikuiskoulutustuen ja lainatakauksen hakeminen on hieman monimutkaista johtuen esimerkiksi siitä, että aikuiskoulutustuessa on 6 kuukauden takautuva hakuaika, mutta lainatakaus voidaan myöntää hakemuksen saapumiskuukautta edeltävän kuukauden alusta lukien. Jos siis lainatakauksen haluaa syyskuulta, on hakemuksen oltava Kelassa viimeistään lokakuun loppuun mennessä. Kela voi tehdä päätöksen lainatakauksesta vasta, kun se on saanut Työllisyysrahastolta aikuiskoulutustukitiedot kahden kuukauden aikuiskoulutustukijaksosta.

Lainatakauksen hakemisessa riittää yksi hakemus. Aikuiskoulutustuen opintolainan valtiontakauksen myöntäminen ja opintolainan nostaminen on helpompaa, jos haet sovitellun aikuiskoulutustuen Työllisyysrahastolta takautuvasti useammalta kuukaudelta, kunhan lainatakaushakemuksen Kelaan tekee ajoissa https://www.kela.fi/opintolaina-aikuiso ... ulutustuki

Ystävällisin terveisin
Eeva-Maria | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

satunnainen5556

Lukematon viesti Kirjoittaja satunnainen5556 » 30 Syys 2019, 22:26

Hei!

Olen samassa tilanteessa kuin aloittaja, ja haen soviteltua aikuiskoulutustukea syys-marraskuulta (ensimmäinen hakemus lähdössä huomenna). Voinko siis laittaa jo nyt opintolainahakemuksen? Yksi hakemus riittää? Kannattaako tällaisessa tilanteessa mainita Kelaan aika, jolloin olen opintovapaalla eli odotetaanko sitten tässä tapauksessa tieto 3 kk:n aikuiskoulutustuen hakemuksista ennen opintolainan myöntämistä?

Valitettavasti tässä ketjussa mainittu helpoin vaihtoehto ei käy, sillä aion hakea sovitellun aikuiskoulutustuen kuukausittain kerralla. Yksinkertaisesti jo siitä syystä, että osa-aikatyön palkka ei riitä elämiseen ja laskuihin kokonaan eli tarvitsen tuota soviteltua aikuiskoulutustukea kuukausittain ihan jo siksi että syödäkin voisi näiden kolmen kuukauden aikana :)

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 02 Loka 2019, 09:52

Hei satunnainen5556!

Tässä vaiheessa voit laittaa hakemuksen lainatakauksesta. Päätös voidaan tehdä siinä vaiheessa, kun tieto aikuiskoulutuksen myöntämisestä on tullut Kelalle. Jos esimerkiksi nyt haet aikuiskoulutustukea syyskuulta, voidaan lainatakaus myöntää vain syyskuulle. Kun haet aikuiskoulutustukea lokakuulle, voit sen jälkeen hakea taas lainatakaus lokakuulle.

Jos aikuiskoulutustuen hakee kuukaudeksi kerralla, niin silloin sinun tulee tehdä useampi hakemus myös lainatakauksesta.

Voit toki halutessasi myös ilmoittaa hakemuksessa, että tulet hakemaan tukea erikseen noille kolmelle kuukaudella ja tiedustella onko mahdollista jäädä odottamaan ensin kaikista kuukausista päätös aikuiskoulutustuesta ennen lainatakauksen päätöksen tekemistä. Tätä käsiteltäisiin tilannekohtaisesti ja en ole varma onko näin mahdollista toimia.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela opintotuki

Rikuska

Lukematon viesti Kirjoittaja Rikuska » 18 Kesä 2020, 14:30

Opintolainan hakeminen

Hei, opiskelen toisen asteen opintoja, ja saan aikuiskoulutustukea. Sain valtiontakauksen opintolainalle viime lukuvuodelle.
Missä vaiheessa voin/kannattaa tehdä hakemus lainantakaukselle elokuussa alkavaa lukuvuotta varten?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 22 Kesä 2020, 09:14

Hei

Jos olet hakenut aikuiskoulutustuen lainatakauksen Kelalta koko aikuiskoulutustukiajalle, saat automaattisesti ensi lukuvuoden lainatakauspäätöksen heinäkuun alkupuolella. Asiasta on maininta saamassasi aikuiskoulutustuen lainatakauksen päätöksessä.

Jos et ole saanut päätöstä heinäkuun puoliväliin mennessä, tee aikuiskoulutustuen lainatakaushakemus.

Ystävällisin terveisin
Ilpo | Kela opintotuki