Tauko opinnoissa ja opintolaina sekä -tuki

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

Kukkanen221

Tauko opinnoissa ja opintolaina sekä -tuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kukkanen221 » 07 Marras 2019, 18:04

Hei,

Minulla on este opinnoille ja joudun pitämään tauon opiskelusta. Olen opiskellut nyt kaksi kuukautta, mutta en kykene jatkamaan ensimmäistä lukuvuottani loppuun, vaan joudun aloittamaan opinnot uudelleen ensi syksynä.

Olen kuitenkin opiskellut ulkomailla ja sain koko 7200€ opintolainaa suoraan käteen, jonka käytin lukuvuosimaksuun. Sen lisäksi olen saanut opinto- ja asumistukea yhteensä 460€ per kuukausi.

Mitä minun pitää alkaa heti maksamaan takaisin, jos en jatka ensimmäistä vuotta loppuun? Saanko silti opintolainaa jäljelle jääville vuosille, kun palaan opintoihin syyskuussa?

Kela | opintotuki

Re: Tauko opinnoissa ja opintolaina sekä -tuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 11 Marras 2019, 13:42

Hei, opintolainan takaisin maksamisesta sovit pankkisi kanssa. Jos jatkat opintojasi ensi syksynä, lainan takaisin maksaminen ei ole ajankohtaista. Voit saada opintolainahyvityksen vain, jos suoritat tutkintosi määräajassa. Jos pidät opinnoissasi taukoa, opintolainahyvityksessä opiskeluaikaan lasketaan mukaan myös aika, jolloin opinnot ovat keskeytyneet https://www.kela.fi/opintolainahyvitys.

Opintojen edistymisen seurannan osalta sinun tulee huomioida, että opintosi ovat edistyneet riittävästi, jos olet suorittanut jokaista tukikuukautta kohden vähintään 5 opintopistettä ja jokaisen lukuvuoden aikana vähintään 20 opintopistettä. Vaikka olisit saanut lukuvuoden aikana opintotukea vain 1 kuukaudelta, sinun pitää suorittaa vähintään 20 opintopistettä. Jos et suorita lukuvuoden aikana vähintään 20 opintopistettä, sinun on peruttava tai palautettava koko lukuvuoden tuki https://www.kela.fi/opintojen-edistymin ... uluopinnot.

Ystävällisin terveisin
Eeva-Maria | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

laina

Ulkomailla opiskelu ja opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja laina » 11 Marras 2019, 14:57

Olen lukiolainen, ja olen menossa Etelä-Koreaan opiskelemaan ensi vuonna. Ymmärsin, että en voi saada opintotukea, sillä
opintoni Etelä-Koreassa eivät sisältyvät Suomessa suoritettaviin opintoihin. Koskeeko tämä sama siis opintolainaakin?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 11 Marras 2019, 15:03

Opintolaina on osa opintotukea.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 12 Marras 2019, 14:57

Hei laina!

Opintolainan valtiontakaus on osa opintotukea, joten jos opintotukeen ei ole oikeutta, niin myöskään opintolainaa ei ole mahdollista saada.

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi