Aikuiskoulutustuki ja matkustustuki

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

Pirkko-Liisa

Aikuiskoulutustuki ja matkustustuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Pirkko-Liisa » 12 Marras 2019, 18:32

Hei!

Olen 45-vuotias, asun omassa omakotitalossa 12-v. tyttäreni kanssa. Olisin menossa suorittamaan aikuiskoulutustuella perustutkintoa uudella alalla. Oppilaitoksella voi majoittua lähiopetusjaksoilla, mutta tyttäreni käy koulua kotipaikkakunnallamme enkä voi oppilaitoksella siis majoittua vaan minun on ajettava joka päivä kotiin. Lisäksi täältä ei lähde minkäänlaista julkista liikennettä jolla pääsisin oppilaitokselle. Onko minun mahdollista saada matkustustukea vaikka oppilaitoksella onkin mahdollista yöpyä lähiopetusjaksoilla? Matkaa oppilaitokselle on 80 km.

Kela | opintotuki

Re: Aikuiskoulutustuki ja matkustustuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 14 Marras 2019, 09:50

Hei Pirkko-Liisa!

Koulumatkatukea on mahdollista saada myös itsejärjestetyn kulkutavan (oma auto) mukaisesti ja siinäkin tilanteessa, että oppilaitoksella on tarjota maksuton asuntola. Tämä kuitenkin edellyttää perusteluja, miksi asuntolan ja julkisen liikenteen käyttö eivät ole mahdollisia.

Puhuit kysymyksessäsi lähiopetusjaksoista. Koulumatkatuen edellytyksenä on, että teet vähintään 7 yhdensuuntaista koulumatkaa viikossa. Jos opiskelupäiviä on harvoin, on mahdollista että tukeen ei ole oikeutta. Voit tarkistaa oppilaitokseltasi, onko juuri sinun opintolinjalla opintotukioikeus.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi