Opintolainahyvitys ja takaisinmaksu

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

rosk4

Opintolainahyvitys ja takaisinmaksu

Lukematon viesti Kirjoittaja rosk4 » 12 Kesä 2020, 09:33

Suoritin ensimmäisen amk-tutkintoni nyt keväällä loppuun määräajassa ja olen nostanut siihen opintolainaa joulukuuhun asti. Tammikuusta alkaen olen nostanut tukea ja lainaa uuteen tutkintoon, jota aloin suorittaa yhtäaikaa edellisen kanssa. Joulukuuhun mennessä nostettuihin lainoihin saan siis opintolainahyvityksen.

Olen nyt työelämässä (ainakin toistaiseksi) ja tahtoisin lyhentää opintolainaani. Voinko siis lyhentää opintolainaa 31.7. jälkeen, eikä se sen jälkeen enää vaikuta opintolainahyvitykseni suuruuteen? Ymmärtääkseni opintolainahyvityksen Kela maksaa pankille joulukuussa, mutta minun olisi tosiaan mahdollista lyhentää lainaa jo etukäteen.

Kela | opintotuki

Re: Opintolainahyvitys ja takaisinmaksu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 12 Kesä 2020, 15:02

Hei rosk4!

Kerroit valmistuneesi keväällä. Opintolainahyvitystä laskettaessa huomioidaan kaikki korkeakouluopintojen aikana nostetut lainat. Sillä ei ole merkitystä, että opintotuki on ollut haettuna toiseen tutkintoon. Myös keväällä nostetut lainat voivat siis vaikuttaa opintolainahyvityksen suuruuteen.

Opintolainaa ei kannata maksaa takaisin ennen kuin lukukukausi, jonka aikana on valmistunut, on päättynyt. Aiemmin tehdyt lyhennykset pienentävät huomioitavaa lainamäärää. Kevätlukukausi päättyy 31.7., joten ennen sitä sinun ei kannata lainaa ei lyhentää.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi