Opintolainalyhennyksen saaminen

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

Opiskelija X

Opintolainalyhennyksen saaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Opiskelija X » 14 Kesä 2020, 18:35

Hei,

Olen juuri viimeistelemässä graduani ja olen suorittanut kaikki tarvittavat opintopisteet valmistumista varten. Valitettavasti huomasin juuri, että meidän koulullamme kaikkien lomakkeiden palautusdeadline onkin ohjaajani mainitsemaa päivämäärää aikaisemmin. Minulle merkitty viimeinen valmistumispäivä lainahyvityksen saamista varten on 31.7.2020, jolloin olen jo ehtinyt suorittaa kaikki kurssit ja palauttaa gradun, mutta en välttämättä saa tutkintotodistusta vielä ulos tuolloin tästä väärinkäsityksestä johtuen. Onko minun mitenkään mahdollista saada opintolainahyvitystä tässä tilanteessa?

Ystävällisin terveisin,
Opiskelija X

Kela | opintotuki

Re: Opintolainalyhennyksen saaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 15 Kesä 2020, 12:14

Hei

Jos kyse on suomalaisessa korkeakoulussa suoritettavasta tutkinnosta, opintolainahyvitykseen oikeuttavaa tutkinnon suoritusaikaa ei voida pidentää kysymilläsi perusteilla. Hyvitysoikeus ratkaistaan tutkinnon virallisen suorittamispäivän perusteella.

Perusteet, joilla hyvitykseen oikeuttavaa suorittamisaikaa voidaan pidentää, on kerrottu kela.fi:ssä:
https://www.kela.fi/opintolainahyvitys#pidennys

Kelalla ei ole oikeutta käyttää muunlaista harkintaa asiassa, koska sellaista mahdollisuutta ei opintotukilaissa ole.

Ystävällisin terveisin
Ilpo | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi