Opiskelija ja työttömyys

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

tuentarpeessa

Opiskelija ja työttömyys

Lukematon viesti Kirjoittaja tuentarpeessa » 17 Kesä 2020, 19:34

Hei, en tiedä mitä tukia olen oikeutettu. Olen valmistunut lukiosta (kevät 2020), mutta korotan ylioppilaskirjoituksia syksyllä (2kpl) ja keväällä (3kpl). Voinko saada opintotukea, vaikka en ole enää lukiossa? Sain lukioajan opintotukea.

Olen myös lomautettu osa-aika työstäni vuoden loppuun asti, joten olen ilmottautunut työttömäksi te-palvelussa. Jos voin vielä saada opintotukea, voinko saada jotain työttömyystukea?

Vieras

Re: Opiskelija ja työttömyys

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 17 Kesä 2020, 19:39

Et voi saada opintotukea ja työttömyysetuutta samaan aikaan.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 17 Kesä 2020, 20:19

tuentarpeessa kirjoitti:
17 Kesä 2020, 19:34
Hei, en tiedä mitä tukia olen oikeutettu. Olen valmistunut lukiosta (kevät 2020), mutta korotan ylioppilaskirjoituksia syksyllä (2kpl) ja keväällä (3kpl). Voinko saada opintotukea, vaikka en ole enää lukiossa? Sain lukioajan opintotukea.

Olen myös lomautettu osa-aika työstäni vuoden loppuun asti, joten olen ilmottautunut työttömäksi te-palvelussa. Jos voin vielä saada opintotukea, voinko saada jotain työttömyystukea?
TE-toimisto päättää oikeudestasi työttömyysturvaan, ei Kela. Se antaa lausunnon siitä, oletko oikeutettu työttömyysturvaan. Opintotukea ja työttömyysturvaa et voi samaan aikaan saada.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 18 Kesä 2020, 10:45

Hei tuentarpeessa!

Opintotukea et voi enää saada koska olet jo valmistunut lukiosta. Kerroit, että oletkin jo ilmoittautunut TE-palveluun, he tutkivat oikeuden työttömyysetuuteen omalta osaltaan. Voit toimittaa työttömyysturvahakemuksen Kelan asiointipalvelussa.

Opintotukea ja työttömyysetuutta ei voisi saada yhtä aikaa.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

tuentarpeessa

Lukematon viesti Kirjoittaja tuentarpeessa » 18 Kesä 2020, 22:08

Kiitos vastauksista!

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 22 Kesä 2020, 09:15

Hei

Hyvä, että pystyimme auttamaan.