Välivuoden pitäminen ja tuet

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

Halla_N

Välivuoden pitäminen ja tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Halla_N » 22 Kesä 2020, 21:23

Hei! Olen opiskellut nyt kaksi vuotta Lapin Yliopistossa, mutta olen tällä hetkellä jonkinlaisen elämänsuuntakriisin keskellä. En tunne halua jatkaa näitä opintoja enää ja tahtoisin pitää (vähintäänkin) välivuoden. Jos ilmoittaudun poissaolevaksi seuraavalle lukukaudelle tai lopetan opinnot täysin, miten minun tukien puolesta käy? En ole vielä löytänyt myöskään asuntoa tai tiedä missä asua, niin voinko asua opiskelija-asunnossani hetken pidempään jos ilmoittaudun poissaolevaksi?

Vieras

Re: Välivuoden pitäminen ja tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 22 Kesä 2020, 21:34

Ei kela päätä asumista.Kysy siltä taholta jolta olet asunnon saanut.

Kela | opintotuki

Re: Välivuoden pitäminen ja tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 23 Kesä 2020, 15:18

Hei Halla_N!

Opiskelija-asunnossa asumisesta sinun tulee tiedustella asunnon tarjoajalta. En osaa sanoa, onko asuntosi edellytyksenä opiskelu.

Kun ilmoittaudut poissaolevaksi tai keskeytät opinnot kokonaan, opintotuki tulee lakkauttaa. Voit ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja hakea työttömyysetuutta. Sinun kannattaa lukea lisä työttömyysetuuden edellytyksistä sivulta www.kela.fi/tyottomat. Asumiskustannuksiin voit edelleen hakea yleistä asumistukea.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi