Kuntoutusraha, asumistuki ja toimeentulotuki

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

P_ioni

Kuntoutusraha, asumistuki ja toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja P_ioni » 24 Kesä 2020, 12:15

Hei,
Minulla on edessä muutto yhteen avopupolisoni kanssa. Itse olen täysipäiväinen opiskelija, opiskelen kuntoutusrahalla, avopuolisoni saa perustoimeentulotukea. Olen yrittänyt laskurin kautta selvittää kuinka paljon olisimme yhdessä oikeutettuja saamaan asumistukea, mutta laskurissa ei ole vaihtoehtoja meidän kummankaan etuuksille.

Joudun muuttamaan, koska taloyhtiössäni alkaa saneeraus ja pohdimme nyt, että minkä kokoista ja minkä hintaista asuntoa voimme taloyhtiöltä anoa.

Osaisitteko auttaa?

Ystävällisin terveisin,
P_ioni

Vieras

Re: Kuntoutusraha, asumistuki ja toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 24 Kesä 2020, 12:22

Opiskelija hakee yleistä asumistukea ja puolisosi hakee eläkkeensaajan asumistukea.Jos olet avio- tai avoliitossa tai rekisteröidyssä parisuhteessa ja toisella teistä on oikeus eläkkeensaajan asumistukeen, Kela maksaa koko tuen hänelle.

Toimeentulotukea haette yhdessä.Tiesithän että opiskelijalla huomioidaan opintolaina tuloksi,vaikka sitä ei olisi hakenut.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 24 Kesä 2020, 12:25

anteeksi mitä tuloja puolisosi saa kuin perustoimeentulotukea?Toimeentulotuki on teille yhteinen ja opintolaina katsotaan opiskelijalla tuloksi toimeentulotuessa. Kuntoutusrahalla oleva hakee eläkkeensaajan asumistukea ja puoliso hakee yleistä asumistukea jos ei ole eläkkeellä.Mutta jos molemmat saa kuntoutustukea tai eläkettä niin kuulutte eläkkeensaajan asumistukeen.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 25 Kesä 2020, 08:46

Hei!

Kuntoutustuen myötä hakisit ensisijaisesti eläkkeensaajan asumistukea, mutta koska en pysty siihen tällä palstalla tarkemmin vastaamaan, niin siirsin kysymyksesi siltä osin vielä Kysy eläkkeistä - palstalla. Löydät kysymyksen täältä:
viewtopic.php?f=54&t=81094

Toimeentulotukea haette perheenä kun muutatte yhteen, eli siihen huomioitaisiin teidän molempien tuet. Laskureissa ei välttämättä ole jokaiselle etuudelle sitä omaa kohtaa, ja esimerkiksi toimeentulotukea ei huomioida tulona muissa etuuksissa. Yleensä voi arviointiin käyttää "muu tulo" -kohtaa.

Ystävällisin terveisin
Joona | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi