Opintolainan saaminen

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

Kerttulilja94

Opintolainan saaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kerttulilja94 » 25 Kesä 2020, 20:56

Hei!

Haluaisin kysyä tälläista asiaa.

Olen aloittamassa opinnot ja opintolainaan pitäisi hakea lainatakaus kelasta. Olen saanut vuosia sitten opintolainan joka on mennyt ulosottoon kun olen ollut varaton opiskeluiden jälkeen niin onko minun enää mahdollista saada uudestaan opintolainaa?

Vieras

Re: Opintolainan saaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 25 Kesä 2020, 22:07

Et voi saada lainatakausta, jos aiempi opintolainasi on Kelan perittävänä.

Jos aiempi opintolainasi on Kelan perittävänä ja saat sen vuoksi hylkäävän päätöksen lainatakauksesta, voit hakea lainatakauksen myöntämistä poikkeuksellisten syiden perusteella. Silloin sinun on tehtävä Kelalle selvitys poikkeuksellisista syistä. Saat ohjeet selvityksen tekemiseen opintotukipäätöksen liitteenä. Jos esität hyväksyttäviä erityisiä syitä, saat lainatakauksesta myönteisen päätöksen. Jos esittämiäsi syitä ei hyväksytä, saat hylkäävän päätöksen.

Kerttulilja94

Lukematon viesti Kirjoittaja Kerttulilja94 » 25 Kesä 2020, 22:28

Mitä nää hyväksyttävät syyt sitte on? Olen yksinhuoltaja ja rahat eivät muuten riitä elämiseen.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 25 Kesä 2020, 22:44

Sinulla on opintolaina ulosotossa ja haluat ottaa uuden opintolainan.Millä meinaat maksaa sen takaisin kun sinulla ei ollut siihen ensimmäiseenkään opintolainaan rahaa?Oletko ajatellut hakea toimeentulotukea?Ei millään pahalla mutta onko opintolaina oikea ratkaisu vai oletko rikastunut sen jälkeen kun hait ensimmäisen opintolainan?Mieti nyt vielä tarkkaan.Tuntuu että opintolainan ottaminen on sinulle paniikkiratkaisu.Mutta hienoa jos tulosi ovat kasvaneet niin että sinulla on varaa maksaa toinen opintolaina takaisin jos sinulle sellainen myönnetään.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 26 Kesä 2020, 15:16

Hei Kerttulilja94!

Jos Kela perii aiempaa opintolainaa, lainantakauksesta tulee hylkäävä päätös. Tähän voi hakea muutosta ja esittää selvitykset, joiden perusteella hakee lainantakauksen myöntämistä aiemmasta perinnästä huolimatta.

Ei ole varsinaista listaa mitkä syyt ovat hyväksyttäviä. Tässä arvioidaan hakijan kokonaistilannetta.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi