Ulkomailla opiskelevan työnteon suhde etuuksiin

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

opiskelija2002

Ulkomailla opiskelevan työnteon suhde etuuksiin

Lukematon viesti Kirjoittaja opiskelija2002 » 03 Heinä 2020, 01:43

Hei. Olen lähdössä opiskelemaan ulkomaille Hollantiin. Opintoni kestävät 3 + 1 vuotta. Voin nostaa kelaetuuksina esimerkiksi opintorahaa, opintolainaa ja asumislisää. Kysymykseni koskee etuuksia ja työtä.

Voinko työskennellä opiskeluideni ohessa Hollannissa ja miten se vaikuttaa saamiini etuuksiin. Jos on mahdollista työskennellä menettämättä etuuksiaan, miten paljon saan tienata ennen kuin tulot vaikuttavat etuuksien määrään?

Onko tuloista ilmoitettava erikseen verottajalle ja kelalle vai ovatko ne automattisesti virannomaisten tiedossa, vaikka työ olisi tehty Hollannissa ja olisi Hollannin, ei Suomen verokäsittelyn piirissä?

yt, Opiskelija

Kela | opintotuki

Re: Ulkomailla opiskelevan työnteon suhde etuuksiin

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 03 Heinä 2020, 15:27

Hei opiskelija2002!

Voit työskennellä ulkomailla ja saada samaan aikaan opintoetuuksia eli opintorahaa, asumislisää ja lainatakauksen. Tulorajat ovat samat kuin Suomessa ja ne löytyvät Kelan sivuilta:
www.kela.fi/opintotuki-omat-tulot

Sinun tulee itse huolehtia siitä, että vuositulorajasi ei ylity.

Ilmoita saamasi apurahat ja ulkomailta saamasi tulot vuosittain Kelalle. Sinun ei tarvitse ilmoittaa Suomesta saamiasi veronalaisia tuloja, koska Kela saa niistä tiedot suoraan Verohallinnolta. Kela ei siis saa automaattisesti tietoo ulkomailta tulleita tuloja ja sen vuoksi ne tulee itse ilmoittaa.

Voit selvittää tarkemmin Verohallinolta sen, miten tulot tulee sinne ilmoittaa.

Opintotukioikeus säilyy sinulla, vaikka et enää olisikaan vakuutettuna Suomen sosiaaliturvaan.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi