Omilleen muutto 15-vuotiaana

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

Gretely+

Omilleen muutto 15-vuotiaana

Lukematon viesti Kirjoittaja Gretely+ » 27 Heinä 2020, 17:58

Hei!
Olen 15-vuotias ja olen pitkään haaveillut jo omilleen muuttamista. Aloitan juuri yhdeksännen luokan. Onko minulla mitää mahdollisuutta saada kelalta mitään tukea vuokran maksuun tai muuhun? Olen puhunut vanhemmilleni tästä että, haluaisin muuttaa yksin, heille tämä olisi ok jos saisi kelalta tukea. Käyn itse viikonloppuisin töissä minulla on työsopimus. En ajatellut muuttaa kovin kauas vanhemmista kunhan sais sen oman kaksion.

Vieras

Re: Omilleen muutto 15-vuotiaana

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 27 Heinä 2020, 18:19

Jos sun viikonlopputyön palkka riittää elämiseen.Asumistuki ei kata koko vuokraa.Onhan sinulla varaa maksaa myös sähköstä,vedestä ja kotivaakutuksesta.Yksin asuessa voit hakea toimeentulotukea mutta 15-vuotiaalta kysytään vanhempien kyky elättää sinut,koska vanhemmat ovat elatusvelvollisia kunnes täytät 18-vuotta.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 27 Heinä 2020, 18:31

vanhempasi varmasti maksavat vuokravakuuden joka on yleensä muutaman kuukauden vuokra.Viikonloput palkkasi tuskin riittää siihen.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 27 Heinä 2020, 20:28

Gretely+ kirjoitti:
27 Heinä 2020, 17:58
Hei!
Olen 15-vuotias ja olen pitkään haaveillut jo omilleen muuttamista. Aloitan juuri yhdeksännen luokan. Onko minulla mitää mahdollisuutta saada kelalta mitään tukea vuokran maksuun tai muuhun? Olen puhunut vanhemmilleni tästä että, haluaisin muuttaa yksin, heille tämä olisi ok jos saisi kelalta tukea. Käyn itse viikonloppuisin töissä minulla on työsopimus. En ajatellut muuttaa kovin kauas vanhemmista kunhan sais sen oman kaksion.
Opintotukea ei voi saada peruskouluopintoihin, vaan vasta 2. asteen opintoihin. Toimeentulotuessa olet samaa ruokakuntaa vanhempiesi kanssa eli vanhempien tulot vaikuttavat etkä voi yksin hakea toimeentulotukea. Sinulla on kyllä mahdollisuus hakea sitä, mutta kaikissa tapauksissa vanhempien tulot joko vaikuttavat tai sitten vanhempien elatuskyky tutkitaan. Käytännössä sinun vanhempiesi tulisi olla tosi pienituloisia tai kokonaan tulottomia tai sitten heidän pitäisi olla rajusti päihdeongelmaisia, jotta Kela maksaisi toimeentulotuen suoraan sinulle.
Suomen lain mukaan vanhempien tulee elättää alaikäinen lapsensa eli jos sun vanhemmat ovat elatuskykyisiä, niin Kelalta ei tipu tukea.
Opintotukioikeutesi alkaa sitten, kun 2. asteen opinnot alkavat, mutta niihinkin vaikuttavat vanhempien tulot. Jos saat riittävästi palkkaa viikonlopputöistäsi, se voi riittää vuokraan.
Jos 15- tai 16-vuotias asuu muualla kuin vanhempansa luona ja jos vanhemmat luopuvat lapsesta maksettavasta lapsilisästä, lapselle voidaan myöntää opintoraha ja opintolainan valtiontakaus eivätkä vanhmpien tulot estä niiden myöntämistä. Lapsen pitää luonnollisesti suorittaa opintotukeen oikeuttavia opintoja.
Kun opintotuki on myönnetty, alaikäinen opiskelija voi hakea ja saada yleistä asumistukea, jos hän asuu esimerkiksi vuokralla.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 27 Heinä 2020, 20:40

Jos vanhemmilla on varaa maksasa 15-vuotiaan vuokravakuus niin silloin elatuskyvyn pitää olla kyllä aika hyvä.

Bvcgf

Lukematon viesti Kirjoittaja Bvcgf » 28 Heinä 2020, 14:00

Ja yksiökö ei riitä

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 29 Heinä 2020, 09:43

Hei Gretely+!

Peruskouluopintoihin ei ole mahdollista saada opintotukea kuten edellä jo mainittiinkin. Yleistä asumistukea voisit hakea omalla hakemuksella, jos sinulla on tuloja. Kerroit, että työskentelet, joten sinulla tulisi olla palkkatuloja vähintään 724 e/kk. Ilman tuloja et voi saada asumistukea alaikäisenä.

Toimeentulotukea on mahdollista hakea omalla hakemuksella, mutta vanhempien elatusvelvollisuus tulisi selvittää. Lisäksi selvitetään miksi muutat pois kotoa alaikäisenä.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi