Opintolainahyvitys

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

madeva01

Opintolainahyvitys

Lukematon viesti Kirjoittaja madeva01 » 31 Heinä 2020, 08:36

Hei,
Olen toisen vuoden opiskelija ja hain vasta nyt lainaa. Kiinnostaisi tietää olenko oikeutettu hyvitykseen seuraavassa tilanteessa:
1 opiskeluvuotena olin avoimen ammattikorkeakoulun opiskelija koko vuoden, ja en tällöin saanut mitään tukia kelalta.

2 opiskeluvuotena pääsin tutkinto opiskelijaksi.

Kysymys, lasketaanko siihen 4 vuoteen tuo ensimmäinen vuosi, jolloin en ollut vielä tutkinto opiskelija vai vaan laskenta alkaa siitä kun olen aloittanut tutkinto opiskelijana? Toinen kysymys, olin äitiyslomalla tässä välissä vielä, niin lasketaanko sitä?

Kela | opintotuki

Re: Opintolainahyvitys

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 31 Heinä 2020, 15:43

Hei madeva01!

Opintolainahyvitys on mahdollinen, jos opiskelija suorittaa tutkinnon määräajassa. Kela laskee, että opiskeluaika alkaa sen lukukauden alusta, jolloin opiskelija on ottanut vastaan ensimmäisen opiskelupaikan missä tahansa korkeakoulussa. Korkeakouluopintojen aloittamisajankohta voidaan selvittää opiskelijan tutkinto-opintojen opiskeluoikeuden alkamisesta tai ensimmäisestä läsnäolo- tai poissaoloilmoittautumisesta. Tämän tarkemmin ei tällä palstalla asiaan pystytä ottamaan kantaa. Tarvittaessa voit olla yhteydessä Kelan asiakaspalveluun.

Opiskelija voi saada hyvityksen vain ensimmäisestä suorittamastaan tutkinnostaan. Määräaikaan ei ole vaikutusta sillä, milloin opiskelija on aloittanut nostamaan opintolainaa.

Jos et suorita tutkintoa määräajassa, voit silti mahdollisesti saada opintolainahyvityksen, jos opintosi ovat hidastuneet hyväksyttävän syyn vuoksi. Hyväksyttävä syy on esimerkiksi oman lapsen hoitaminen, jos olet saanut äitiys-, tai vanhempainrahaa. Yhden lukukauden aikana vähintään 30 päivää kestänyt etuuden maksukausi pidentää määräaikaa 0,5 lukuvuodella.

Jos opiskeluaikasi on ollut liian pitkä, niin saat Kelalta hylkäävän päätösehdotuksen opintolainahyvityksestä. Jos sinulla on hyväksyttävä syy opintojen hidastumiselle, niin sinun kannattaa pyytää Kelaa käsittelemään asia uudelleen.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi