Yliopistosta välivuodelle kansanopistoon

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi opintolainan takaisinmaksusta ja korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

Lapamato

Yliopistosta välivuodelle kansanopistoon

Lukematon viesti Kirjoittaja Lapamato » 05 Huhti 2021, 12:25

Hei!
Olen loppupäässä yliopisto-opintojani, ja olen päättänyt jäädä välivuodelle. Tarkoitus olisi viettää välivuosi kansanopistossa. Olenko tässä tilanteessa oikeutettu kansanopiston opintotukeen - siis sellaiseen, joka ei kuluta korkeakoulun opintotukikuukausia?

Jos minun täytyisi olla osan välivuodestani läsnäolevana yliopistossa (voidakseni suorittaa muutaman rästiin jääneen tehtävän), mitätöisikö se oikeuteni kansanopiston opintotukeen (jos sellaista ylipäätään saisin)? Korkeakoulun opintotukeen en ilmeisesti kuitenkaan olisi oikeutettu, koska en tulisi saamaan tarvittavia opintopisteitä siihen.

Kiitos ennakkoon vastauksesta.

Kela | opintotuki

Re: Yliopistosta välivuodelle kansanopistoon

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 07 Huhti 2021, 10:46

Hei Lapamato!

Opintotuki on mahdollinen, jos opiskelija opiskelee päätoimisesti vähintään 2 kuukautta, edistyy opinnoissaan riittävästi ja tarvitsee taloudellista tukea. Opintojen päätoimisuudella tarkoitetaan eri opinnoissa eri asioita. Toisen asteen opinnot eivät kuluta korkeakouluopintoihin tarkoitettuja tukikuukausia. Jos opiskelija on läsnä useaan oppilaitokseen, niin voi opiskelija itse valita mihin opintoihin hakee opintotukea. Voit siis samanaikaisesti suorittaa myös yliopiston rästiin jääneitä opintoja. www.kela.fi/opintotuki-kuka-voi-saada.

Huomioithan, että korkeakouluopiskelijan täytyy maksaa korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksu, jos on ilmoittautunut läsnä olevaksi lukukaudelle. Sillä ei ole merkitystä, että nostaako opintotukea korkeakouluopintoihin. www.kela.fi/korkeakouluopiskelijan-terveydenhoitomaksu.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi