Asumistuki vanhempainvapaalla ja työskentely

Miten asumistukea haetaan? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele lapsiperheen asumistuesta.

Valvoja: Kela-Kerttu

Hss

Asumistuki vanhempainvapaalla ja työskentely

Lukematon viesti Kirjoittaja Hss » 24 Marras 2021, 11:51

Hei!
Olen tällä hetkellä vanhempainvapaalla ja muuttamassa kohtuuhintaista asuntoa kalliimpaan vuokra-asuntoon. Olen myös aloittamassa keikkatyöläisenä sunnuntaisin ja pyhinä (tällä kustannan tuon ylimääräisen vuokra-osuuden itse). Merkataanko tuo sunnuntai/pyhänä tehty tulo asumistukihakemukseen ja jos, niin mihin?

Kela-Kerttu

Re: Asumistuki vanhempainvapaalla ja työskentely

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 24 Marras 2021, 14:59

Hei Hss!

Yleisessä asumistuessa huomioidaan tulot kuukausittain, sillä ei ole merkitystä minä päivänä (arki vai pyhä) työ on tehty. Asumistuki hakemukseen ilmoitat siis kuukausitulot palkkatiedot kohtaan. Hakemuksen lisätiedot kohdassa voit vielä tarkemmin antaa arviota työskentelystä/tuloista.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Haiii

Lukematon viesti Kirjoittaja Haiii » 25 Marras 2021, 10:35

Voiko saada kotihoidontukea ja asumistukea samanaikaisesti? Voiko näitä molempia saada jos tekee keikkatyötä? Jos tekee keikkatyötä ja näin tulot ja työtunnit vaihtelee, teenko joka kuukausi uuden hakemuksen kelalle koskien asumistukea?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 25 Marras 2021, 15:01

Hei Haiii!

Kotihoidon tukea ja yleistä asumistukea voi hakea samalle ajalle. Kotihoidon tuki otetaan tulona huomioon yleisessä asumistuessa. Molempia voi myös hakea vaikka tekisi keikkatöitä, hakemuksen perusteella sitten katsotaan jääkö tukea maksuun.

Palkkatulo huomioidaan yleisessä asumistuessa ja kotihoidon tuen hoitolisässä. Jos haet vain kotihoidon tuen hoitorahan, ei tuloilla ole vaikutusta.

Jos palkkatulo vaihtelee, katsotaan kertymään tai arvion mukaan keskiarvoinen bruttopalkka kuukaudessa. Yleinen asumistuki pitää tarkistaa, jos tulot nousevat 400 e/kk tai laskevat 200 e/kk. Kotihoidon tuen hoitolisä pitää tarkistaa, jos tulojen muutos on vähintään 10 %. Hoitolisän voi myös hakea 6 kk takautuen, jos tuloja on vaikea arvioida ennakkoon.

Terkuin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi