Muutto ja asumistuki

Miten asumistukea haetaan? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele lapsiperheen asumistuesta.

Valvoja: Kela-Kerttu

Kela-Kerttu

Re: Muutto ja asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 09 Marras 2018, 12:01

Hei!

Kysymyksesi koskee perustoimeentulotukea joten siirsin kysymyksesi toimeentulotuen palstalle. Löydät sen täältä.

Terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Tuplavuokrakauhu

Lukematon viesti Kirjoittaja Tuplavuokrakauhu » 28 Tammi 2019, 15:45

Hei,
Sain poikaystäväni kanssa asunnon, ja vuokrasopimus on allekirjoitettu alkamaan 1.2.2019. Muutan itse asuntoon kuitenkin vasta 1.4.2019 nykyisen asunnon irtisanomisajan takia. Nykyisessä asunnossa olen oikeutettu asumistukeen, mutta yhteenmuuttaessa en, poikaystävän tulojen takia. Joudun maksamaan tuplavuokraa 2kk ajan, voinko saada asumistukea nykyiseen asuntoon jos asun siellä 31.3.2019 asti vaikka uuden asunnon vuokrasopimus alkaa 1.2.2019?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 29 Tammi 2019, 14:29

Hei Tuplavuokrakauhu!

Kerroit muuttavasti asuntoon vasta huhtikuun alussa, joten asumistuki tarkistetaan tai lakkautetaan todennäköisesti vasta siitä alkaen. Jos avoliittoon muutto tapahtuu kuitenkin jo ensi kuussa, tarkistetaan tuki aiemmin.

Neuvoisin toimittamaan asumistukeen tarkistuksen asunnon vaihdon takia, niin tilanne voidaan varmistaa.

Talviterveisin
Kela-Kerttu

AK97

Lukematon viesti Kirjoittaja AK97 » 21 Helmi 2019, 13:51

Hei! Olen muuttamassa ensikuun alussa uuteen vuokra asuntoon mutta joudun maksamaan vielä ensikuun ajan vuokraa vanhasta asunnostani. Onko mahdollista saada vielä asumistuki tälle kuukaudelle vanhaan asuntooni?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 21 Helmi 2019, 15:29

Hei AK97!

Yleinen asumistuki tarkistetaan yleensä uuden vuokrasopimuksen mukaan. Jos siis esim. uusi vuokrasopimus on voimassa 1.3.2019 alkaen ja muutat maaliskuun aikana, asumistuki tarkistetaan uuden asunnon tiedoilla 1.3.2019 alkaen. Jos vuokrasopimus alkaa 2.3.2019 tai myöhemmin sen kuun aikana, tarkistus tulisi 1.4.2019 alkaen ja saisit asumistuen maaliskuussa vielä edellisen asunnon mukaan.

Toimita asumistuen tarkistus ja liitteeksi uusi vuokrasopimus.

Terkuin
Kela-Kerttu

TeemuKalevo

Lukematon viesti Kirjoittaja TeemuKalevo » 25 Helmi 2019, 11:10

Hei!

Olemme asuneet vaimoni kanssa omakotitalon yläkerrassa vuokralla jo vuosia. Viime kuussa äitini muutti kyseisen omakotitalon alakertaan. Hän teki erillisen vuokrasopimuksen alakerran vuokraamisesta. Eli minulla ja vaimolla on oma vuokrasopimus yläkerrasta ja äidilläni oma vuokrasopimuksensa alakerrasta. Voiko äitini hakea asumistukea tällaisessa tilanteessa? Hänellä on omat pienet tulonsa ja hän maksaa itse omat kulunsa, joten hän tarvitsee asumistukea. Minä ja vaimoni emme tarvitse asumistukea.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 25 Helmi 2019, 14:07

Hei TeemuKalevo!

Äitisi voi hakea omaa asumistukea, jos teillä molemmilla on itsenäiset asunnot. Asunnoissa on oltava omat sisäänkäynnit ulkoa ja oma keittomahdollisuus sekä vesipiste.

Tarkemmin emme tällä palstalla voi ennakkopäätöstä antaa, vaan oikeus etuuteen tarkistetaan hakemuksella.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

Jussjuss

Lukematon viesti Kirjoittaja Jussjuss » 04 Marras 2019, 14:54

Olen muuttamassa opiskelujen päättyessä tässä kuussa takaisin kotiini, mutta nykyisessä asunnossani on 1kk irtisanomisaika. Jos viivästytän muuttoa joulukuun alkuun, maksaako kela asumistuen koko joulukuusta? Vai kannattaako vaan muuttaa tässä kuussa?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 05 Marras 2019, 15:23

Hei Jussjuss!

Mikäli sinulla on asumismenoja normaalisti koko joulukuulta ja muutat pois asunnosta kesken joulukuuta, niin tällöin voit saada vielä joulukuun asumistuen. Muista tehdä muuttoilmoitus maistraattiin. Ilmoita myös muutosta Kelaan.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

Saga2

Lukematon viesti Kirjoittaja Saga2 » 11 Marras 2019, 19:05

Hei,

Miten minun tulisi menetellä asumistuen tarkistuksen kanssa tilanteessa, jossa muutan nykyisestä asunnostani 31.12.2019 ja uuden asunnon vuokrasopimus alkaa vasta 16.01.2020. Väliajalla siirrän tavarani vanhempani luo ja majoitun heidän luonaan.