Epäsäännölliset tulot ja asumistuki

Miten asumistukea haetaan? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele lapsiperheen asumistuesta.

Valvoja: Kela-Kerttu

Kela-Kerttu

Re: Epäsäännölliset tulot ja asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 02 Touko 2018, 15:11

Hei Keku64!

Voitte tyttäresi kanssa laskea yleisen asumistuen arvion kela.fi sivun laskurilla. Tarkemmin tukioikeus ja tuen määrä katsotaan hakemuksen perusteella.

Kevätterkuin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

kirmarti

Lukematon viesti Kirjoittaja kirmarti » 28 Kesä 2018, 21:31

Vielä asumistulosta, kun on osa--aikaisesti töissä saaden 1383 ekeä bruttotuloa. Sen lisäksi tulee ansiosidonnaista 118 ekeä. Yhteensä tulot 1501 ekeä. Laskuri ilmoittaa asumistueksi ansiovähennyksen jälkeen n99 ekeä. Laskettiinko ansiovähennys koko tulosta vai vain työtulosta? Laskuri ei eroa tee. Miten tuo on?

Toinen kysymys olen kesällä vuosilomalla 20 pväää ja lomautettuna reilun kuukauden. Vuodesta olen töissä yhteensä noin 10 kk, johon siihenkin mahtuu neljän viikon lomautukset koulujen lomien aikana. Miten asumistukeni lasketaan?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 29 Kesä 2018, 10:35

Hei kirmarti!

Ansiotulovähennys tehdään vain työtulosta. Laskurin pitäisi laskea vähennys oikein kun tulot on syötetty oikeisiin tulokenttiin.

Jos tulosi jatkuvat yli 3 kuukautta samanlaisina päätöksen myöntöhetkestä, päätös tehdään jatkuvilla tuloilla. Eli mahdollisia tulevaisuudessa olevia muutoksia ei vielä huomioida. Tuki tulisi tarkistaa kun tulot nousevat yli 400 €/kk tai laskevat vähintään 200 €/kk.

Terveisin
Kela-Kerttu

Vierastunut

Lukematon viesti Kirjoittaja Vierastunut » 18 Syys 2018, 13:57

Hei, laitan tänne jatkoksi kysymyksen koska asumistuille en löytänyt omaa ketjua.

Olen saanut asumistukea maksimimäärän 312€ maaliskuusta heinäkuulle, tein tarkistuspyynnön asumistukeeni ja se laskikin 146€ alkaen 1.7.

Miksi olen tästä hämmentynyt on se, että saan ansiosidonnaista päivärahaa 20pv/kk mikä on maksimi mutta kela laskee ansiosidonnaisen määrän 21,5 päivällä? Joten tuloksi tulee enemmän kuin mitä oikeasti saan.
Toinen asia, että teen keikkatyötä tai olen tehnyt sitä jo helmikuusta asti eli palkkatuloni vaihtelevat.. Tarkistuksen yhteydessä kela laski minulle keskiarvotuloksi 331€ , jonka suuruista summaa en ole saanut kuin kerran tämän keikkatyöni aikana. Ja mm viime kuussa palkkatuloni oli 0€. Tämän kaiken lisäksi sain ilmoituksen, että minulta peritään asumistukea takaisin heinä&elokuulta.
Kelan tekemät laskelmat eivät kuitenkaan pidä paikkaansa kohdallani..
Koen nyt että minua kohtaan on toimittu väärin tai sitten en tajua mitään koko järjestelmästä?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 19 Syys 2018, 09:47

Hei Vierastunut!

Yleisessä asumistuessa huomioidaan kuukausitulot. Ansiopäivärahan 20 pv maksujakso ei ole kokonainen kuukausi, joten tulo pitää muuttaa kuukausituloksi. Kuukaudessa on keskimäärin 21,5 työttömyysetuuden maksupäivää, joten päiväkohtainen ansiopäiväraha kerrotaan 21,5.

Pidempään kestäneessä työsuhteessa missä palkka vaihtelee, palkka lasketaan yleensä palkkakertymän mukaan. Kertymätiedolla saadaan laskettua keskiarvoinen palkka kuukaudessa. En osaa sanoa tarkemmin miten palkkasi on laskettu koska en näe päätöstäsi, mutta voit tarvittaessa olla yhteydessä Kelaan soittamalla tai viestillä niin voimme katsoa päätöstäsi tarkemmin. Yleisen asumistuen palvelunumero on 020 692 201 (ma-pe klo 9-16).

Syksyisin terveisin
Kela-Kerttu

vaikeatienaaja

Lukematon viesti Kirjoittaja vaikeatienaaja » 20 Marras 2018, 20:26

Hei, minulla olisi aiheeseen liittyvää kysyttävää.

Olen itse vakituisesti töissä, 15 tuntia viikossa tuntisopimuksella. Puolisoni opiskelee korkeakoulussa ja nostaa opintotukea. Meillä on yhteisesti yleinen asumistuki. Yhteisiksi tuloiksi päätöksen mukaan meillä on laskettu 650e/kk. Onko päätöksessä laskettu summa brutto vai netto palkoista.

Saatan joinakin kuukausina saada palkkaa reilusti yli 400 euroa enemmän kuin lasketut tulomme, mutta tasoittumisjakso töissä tekee sen, että tunteja on puolen vuoden ajalle keskimäärin se 15 tuntia viikossa. Tällöin palkkani on juuri sitä tasoa, kuin millä asumistukemme on laskettu.

Milloin olen velvoitettu ilmoittamaan minkään sortin muutoksista? Katsotaanko tuloni kasvaneeksi siitä pisteestä, kun kolmena peräkkäisenä kuukautena tienaan yli 400 euroa enemmän, kuin mitä päätöksessä lasketut tulomme ovat. Ja onko tämä 400 euroa katsottu bruttona vai nettona tarkastellusta palkkasummasta? Eli 650 euroon kun listään 400 niin se tekee 1050 euroa. Jos tienaan kolmesti peräkkäin 1050 euroa tai enemmän niin katsotaanko tuloni kasvaneiksi?

Saatan kuitenkin taas sen jälkeen tienata kolme kuukautta putkeen vähemmän, kuin millä summalla päätöksemme on laskettu.

Kiitos!

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 22 Marras 2018, 10:55

Hei!

Yleisessä asumistuessa tulot huomioidaan bruttona aina.

Jos tulot nousevat pidemmälle ajalle yli 400 euroa kuukaudessa, tulisi etuutta tarkistaa. Satunnaiset vaihtelut eivät vielä aiheuta tarkistusta. Jos siis tulosi nousevat yli 3 kk ajalle 400 eurolla tai enemmän, kannattaa tarkistus tehdä, niin asia tutkitaan tarkemmin.

Tulojen nousua tulee verrata päätöksessä arvioituun tai laskettuun tuloon. Eli jos ruokakuntanne tuloiksi on arvioitu 650 euroa kuukaudessa, tulee tarkistus tehdä, jos tulot tästä nousevat ruokakunnalla yli 400 eurolla pidemmälle aikaa.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

Haisuli

Epäsäännölliset tulot ja asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Haisuli » 04 Joulu 2018, 12:05

Hei!
Saamme avopuolisoni kanssa asumistukea, olen työtön (jään tammikuussa äitiyslomalle)
ja hän tekee osa-aikatyötä nyt marraskuu-tammikuu. Joten luonnollisesti tulot myös nousevat näiden kuukausien aikana, pitääkö tehdä jokin asumistuen tarkistus tämän vuoksi?
Myöskin kysyn kun saamme lapsen helmikuussa, niin onko lapsi oikeutettu asumistukeen? Jos niin milloin ja miten tämä asia pitää sitten hoitaa?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 04 Joulu 2018, 15:50

Hei Haisuli!

Yleinen asumistuki tulisi tarkistuttaa, jos tulonne ovat nousseet keskimäärin 400 €/kk. Tuki tulisi myös tarkistaa sitten kun lapsenne on syntynyt, sillä hänet huomioidaan ruokakuntaan jäseneksi.

Terveisin
Kela-Kerttu

Teekkari28

Lukematon viesti Kirjoittaja Teekkari28 » 23 Joulu 2018, 10:35

Hei,

Minun määräaikainen työsopimukseni päättyy ensi vuoden helmikuussa (palkka 2400 €/kk) ja tämän jälkeen en osaa arvioida mahdollisia tulojani (tällä hetkellä 0 €/kk). Olenko oikeutettu saamaan asumistukea tammikuusta lähtien?

T. Kohta valmis teekkari