Osittainen virkavapaa+asumistuki+joustava hoitoraha

Miten asumistukea haetaan? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele lapsiperheen asumistuesta.

Valvoja: Kela-Kerttu

minapakysyn

Osittainen virkavapaa+asumistuki+joustava hoitoraha

Lukematon viesti Kirjoittaja minapakysyn » 10 Tammi 2019, 15:38

Hei!
Olen aloittanut uudessa työpaikassa ja toiveena olisi ollut 80% työaika pienten lasten hoitopäivien lyhentämiseksi. Joustava hoitovapaa ei kuitenkaan työehtosopimuksen mukaan onnistu työsuhteen kestettyä alle 6kk (tämä tarkistettu työnantajalta). Minulla olisi kuitenkin mahdollisuus "tavalliseen osa-aikatyöhön" eli työaikaa lyhennettäisiin osittaisella virkavapaalla. Maksaako Kela tällöin joustavaa hoitorahaa? Miten on asumistuen laita; 80% palkalla minulle jäisi laskurin mukaan maksettavaksi hieman asumistukeakin, mutta onko siihen oikeutta jos omasta halustani olen lyhentänyt työaikaani osittaisella virkavapaudella?

Kela-Kerttu

Re: Osittainen virkavapaa+asumistuki+joustava hoitoraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 14 Tammi 2019, 09:45

Hei minapakysyn!

Joustavaa hoitorahaa voit hakea, kun sinulla on alle 3-vuotias lapsi ja työaikasi on enintään 30 tuntia viikossa tai enintään 80 prosenttia alan tavanomaisesta kokopäivätyön työajasta. Joustavaa hoitorahaa voi saada, kun tekee lyhennettyä työaikaa, vaikka ei varsinaisesti olisi osittaisella hoitovapaalla.

Asumistukea voit myös hakea. Siihen ei vaikuta se, että olet omasta halustasi lyhentänyt työaikaa.

Talviterveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

minapakysyn

Lukematon viesti Kirjoittaja minapakysyn » 14 Tammi 2019, 13:15

Hei, kiitos vastauksesta! Tarkennan vielä, että se onnistuu siis vaikka virkasopimus on kokoaikainen, mutta olen työajanlyhennyksen hakenut virkavapautena (järjestelmä on melko kankea..)?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 15 Tammi 2019, 13:31

Hei minapakysyn!

Voit hakea joustavaa hoitorahaa myös osittaisen virkavapaan ajalle. Eli joustavaa hoitorahaa saadaksesi sinun ei tarvitse olla virallisesti osittaisella hoitovapaalla. Hakemuksen liitteeksi työnantajan todistus työajasta.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi