Asumistukea maksettu liikaa

Miten asumistukea haetaan? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele lapsiperheen asumistuesta.

Valvoja: Kela-Kerttu

Poutapilvi

Asumistukea maksettu liikaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Poutapilvi » 21 Tammi 2019, 20:33

Hei.
Arvioni viime vuoden tuloista oli todella paljon alakanttiin ja luulen että asumistukea on maksettu lähes koko vuosi väärin. Olin itsekin huolimaton, koska en ollut ilmoittanut tulojani ennen vuoden loppua Kelaan.

Jos tukea on maksettu koko vuodelta väärin, periikö Kela koko summan kerralla takaisin (tässä tapauksessa n.3200e)?
Meillä on kolme pientä lasta, minä olen äitiyslomalla ja mies töissä. Rahatilanteemme ei ole kovinkaan kummoinen ja 3000e on meille todella iso summa. Onko perittävää summaa mahdollista saada pienennettyä jollakin keinoilla?

Kela-Kerttu

Re: Asumistukea maksettu liikaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 22 Tammi 2019, 14:55

Hei Poutapilvi!

Mikäli tukeen ei olisi ollut ollenkaan oikeutta, on mahdollista, että koko tuki peritään takaisin. Liikamaksun määrä selviää kun asumistuesta annetaan uusi päätös.

Kun liikamaksun määrä on tiedossa, päätöksessä pyydetään teidän omaa selvitystä liikamaksuun johtaneista syistä sekä sosiaalisesta ja taloudellisesta tilanteestanne. Selvityksen perusteella harkitaan kohtuullistetaanko takaisinperittävää määrää.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi