Asumistuki

Miten asumistukea haetaan? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele lapsiperheen asumistuesta.

Valvoja: Kela-Kerttu

Kamppikset

Re: Asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kamppikset » 30 Heinä 2020, 19:40

Hei. Eli onko asumistuki suurempi jos olen eri ruokakunnassa vai samassa työssäkäyvän kanssa eli kumpi on minulle kannattavampi?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 31 Heinä 2020, 10:38

Hei Kamppikset!

Asumistuen määrä riippuu monesta asiasta, joten sinun kannattaa kokeilla laskurilla minkä suuruinen asumistuki olisi kummassakin tilanteessa.

www.kela.fi/laskurit

Terkuin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Hukassa1234

Lukematon viesti Kirjoittaja Hukassa1234 » 12 Syys 2020, 13:29

Hei,

Olemme muuttamassa poikaystäväni kanssa yhteen ja katsoimme kämppää Hyvinkäällä. Emme saa toimeentulotukea opiskelijoina, joten meillä on molemmilla nostettava opintolaina.

Kämppä maksaa n. 790€ ja Hyvinkäällä se raja oli jotain 650€ kahdelta ihmiseltä.

Eli voimmeko vuokrata tuon hintaisen kämpän, saada asumistukea ja kaikki loput kulut maksaa itse?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 12 Syys 2020, 13:37

Kyllä.Maksatte loput muilla tuloilla mihin asumistuki ei riitä.Toimeentulotuessa opintolaina katsotaan kuitenkin tuloksi vaikka sitä ei nostaisi.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 14 Syys 2020, 09:53

Hei Hukassa1234!

Voitte vuokrata myös enimmäisasumismenojen rajan ylittävän asunnon, mutta tuen laskennassa ei huomioida asunnon vuokraa kokonaisuudessaan.

Kertomasi raja 650 e/kk taitaa olla toimeentulotuen kohtuullisen asumismenon määrä. Yleisessä asumistuessa 2 hengen hyväksyttävä asumismeno Hyvinkäällä on 583 e/kk.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi