Asumistuki

Miten asumistukea haetaan? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele lapsiperheen asumistuesta.

Valvoja: Kela-Kerttu

Vieras93

Asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras93 » 13 Maalis 2019, 14:53

Pitääkö minun ilmoittaa kelalle saamistani lomarahoista?
Vaikuttavatko ne asumistukeeni? Olen tällä hetkellä hoitovapaalla ja perheemme saa asumistukea. Veronpalautuksista kun soitin ja kysyin minulle sanottiin että satunnaiset tulot eivät vaikuta. Lasketaanko lomarahat niihin kun en muuten saa säännöllistä kuukausi palkkaa?

Kela-Kerttu

Re: Asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 14 Maalis 2019, 13:30

Hei Vieras93!

Yleisessä asumistuessa satunnaisesti maksetut tulot eivät tosiaan vaikuta. Jos olet saanut yksittäisen lomarahamaksun, ei sillä ole vaikutusta asumistukeen.

Aurinkoisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Aurora1999

Lukematon viesti Kirjoittaja Aurora1999 » 21 Maalis 2019, 12:13

Mulla olisi vähän erilaista asiaa. Siis jos tähän asti mina ja lapseni olemme saaneet asumistukea ja nyt miehenikin pitäisi saada kn hän on saanut oleskeluluvan, niin mulle sanottin että se summa tulee olemaan melko suuri. Kuitenkin sanottiin että toimeentulotukea voidaan vähentää tai jopa estää niin miten tämä on mahdollista. maksetaanko vuokra siis kokonaan niillä rahoilla, jotka asumistuesta saa, vai maksetaanko siitä vain puolet ja sitten puolet toimeentulotuesta. Eihän minulla riitä rahaa elämiseen jos toimeentulotuki vähennetään, kun saan sen lisäksi vaan vanhempainrahaa ja lapsilisää. Eihän parilla sadala voi elää 3 henkilöä. Miten siis saan ne rahat elämistä varten

Huolestunutaiti

Lukematon viesti Kirjoittaja Huolestunutaiti » 22 Maalis 2019, 00:06

Kela-Kerttu kirjoitti:Hei Vieras93!

Yleisessä asumistuessa satunnaisesti maksetut tulot eivät tosiaan vaikuta. Jos olet saanut yksittäisen lomarahamaksun, ei sillä ole vaikutusta asumistukeen.

Aurinkoisin terveisin
Kela-Kerttu
Mitä käytännössä tarkoittaa ettei asumistukea tarvitse tarkistuttaa jos tulot eivät ole nousseet 400€/kk? Jos saan työstäni erillispalkkion joka ylittää tuon 400€ ja se maksetaan yhtenä kuukautena, niin jaetaanko summa kalenterivuodelle (jolloin ei siis ylitä 400€ vaan jää plajon alle), eli ilmoitanko tulona vuosituloarvion vai miten toimin? Tuleeko tuollaisessa tilanteessa asumistuki tarkistuttaa heti, vai riittääkö normaali vuositarkistus?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 25 Maalis 2019, 10:17

Hei Aurora1999 ja Huolestunutaiti!

Aurora1999

Yleinen asumistuki ei kata vuokraa kokonaisuudessaan. Asumistuki huomioidaan toimeentulotukilaskelmalla tulona. Tuloista riippuen loput asumismenoista, joita asumistuki ei kata, voidaan kattaa toimeentulotuella. Tämä riippuu kuitenkin toimeentulotuen laskelmasta, ja tilanne tutkitaan hakemuksen perusteella. Kerttu neuvoisi sinua tarvittaessa tiedustelemaan toimeentulotuesta tarkemmin Kysy toimeentulotuesta -palstalla: viewforum.php?f=92

Huolestunutaiti

Yleisessä asumistuessa tulot lasketaan keskiarvoisesti kuukaudessa. Jos tulot nousevat vain yhden kuukauden osalta, mutta muuten pysyvät ennallaan, ei asumistukeen tarvitse tehdä välitarkistusta.

Jos tulot vaihtelevat kuukausittain, tarkistus tulisi tehdä jos keskiarvoisesti tulot nousevat 400 €/kk tai laskevat 200 €/kk tarkistusajankohdan jälkeen. Vertaa tulojen muutosta päätöksessä ilmoitettuun ruokakunnan yhteenlaskettuun tuloon. Palkka- tai yrittäjätulosta tehdään 300 € ansiotulovähennys.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

Kamppikset

Lukematon viesti Kirjoittaja Kamppikset » 30 Heinä 2020, 07:07

Hei, haluaisin tietää, miten se menee käytännössä kun muutan opiskelijana työssäkäyvän kämppikseksi? Olenko minä vuokralainen ja työssäkäyvä kaverini alivuokralainen vai miten päin se laitetaan, onko sillä väliä? Tarkoituksena olisi saada asumistukea, kun olen opiskelija.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 30 Heinä 2020, 08:43

Hei Kamppikset!

Alivuokralainen kuuluu eri ruokakuntaan kuin päävuokralainen, jos asunnossa asuvat eivät ole puolisoita tai lähisukulaisia. Sillä ei ole merkitystä, kumpi on päävuokralainen. Yleistä asumistukea on mahdollista saada myös alivuokrasopimuksella.

Kela tutkii hakemuksella tarkemmin ruokakunnan muodostumisen sekä oikeuden asumistukeen.

Ruokakunnan muodostumisesta voit halutessasi lukea lisää osoitteessa:
www.kela.fi/ruokakunta

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

Kamppikset

Lukematon viesti Kirjoittaja Kamppikset » 30 Heinä 2020, 10:33

Hei, kiitos nopeasta vastauksesta. eli ymmärsinkö oikein, että voimme tehdä vuokrasopimuksen, missä molemmat olemme päävuokralaisia ja saisin silti asumistukea? Että työssä käyvän kaverini tulot eivät vaikuta minuun? Vai onko järkevämpää tehdä alivuokrasopimus?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 30 Heinä 2020, 12:25

Jos teillä on yhteinen vuokrasopimus niin kuulutte samaan ruokakuntaan ,jolloin asumistuki on yhteinen.Jos toinen on alivuokralainen niin teillä on omat asumistuet.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 30 Heinä 2020, 15:28

Hei Kamppikset!

Jos teillä on yhteinen vuokrasopimus, eli olette molemmat päävuokralaisia, niin silloin kuulutte samaan ruokakuntaan. Kuulutte samaan ruokakuntaan myös tilanteessa, jossa molemmilla on oma vuokrasopimus, jos siinä on maininta vuokran yhteisvastuullisuudesta.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu