tukien väärinkäyttö

Valvoja: Kela-Kerttu

Kirjoittaja Kela-Kerttu 11 Helmi 2019, 10:54
Hei Dana6!

Isyysrahaa ei makseta yritykselle, johon hakijalla on YEL-/MYEL -vakuutus. Eli isyysrahakauden aikana saatu palkka ei vaikuta isyysrahaan siinä tapauksessa. Työskentely kuitenkin isyysvapaan aikana estää päivärahan saamisen.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi
Kirjoittaja Kela-Kerttu 12 Helmi 2019, 15:50
Hei!

Jos hän työntekijänä saa palkkaa isyysvapaan ajalta, on työnantajalla oikeus hakea isyysraha palkalliselta ajalta.

Asiakas on ilmoitusvelvollinen näistä asioista hakemusta tehdessään ja päätöstä voidaan tarvittaessa tarkistaa jos sellaiseen tulee aihetta.

Terkuin
Kela-Kerttu
Kirjoittaja jasper99 12 Helmi 2019, 19:59
Jos asun tyttöystäväni luona, mutta minulla on myös oma asunto jossa olen kirjoilla niin onko se vastoin sääntöjä? tyttöystävä saa yh-korotusta ja asumistukea ja itse olen työelämässä.
Kirjoittaja Kela-Kerttu 13 Helmi 2019, 15:00
repponen kirjoitti:Jos epäilen ja teen ilmiannon, eikä tieto osukaan oikeaan saanko niskaani syytteen perättömästä ilmiannosta?

Hei!

Jos teet ilmiannon nimettömänä, niin Kelalla ei ole tietoa siitä, kuka ilmiannon on tehnyt. Kysymykseesi muutoin on hankala vastata Kelan puolelta, sillä ilmiannon kohteena oleva asiakas olisi se taho, joka syytteen voisi nostaa ja silloin asiaa selvitettäisiin poliisin kautta, eikä Kelan.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kirjoittaja Kela-Kerttu 13 Helmi 2019, 15:06
jasper99 kirjoitti:Jos asun tyttöystäväni luona, mutta minulla on myös oma asunto jossa olen kirjoilla niin onko se vastoin sääntöjä? tyttöystävä saa yh-korotusta ja asumistukea ja itse olen työelämässä.

Hei!

Kertomasi perusteella kuulostaa siltä, että kuuluisitte samaan ruokakuntaan ja yleinen asumistuki ja yksinhuoltajakorotus tulisi tarkistuttaa:
"Samaan ruokakuntaan kuuluvat esimerkiksi
-samassa asunnossa pysyvästi asuvat henkilöt"
www.kela.fi/ruokakunta

Tilanne toki selvitetään tarkemmin ilmoituksen perusteella.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kirjoittaja OutoKelanVastaus 19 Helmi 2019, 02:19
Miten niin jasper99 kuuluu tyttöystävänsä ruokakuntaan?? Tyttöystävällähän on lapsineen oma asunto ja tulot/tuet ja Jasperilla oma asunto ja palkkatyö.
Eihän sitä voi rajata kuinka paljon hän viettää aikaansa tyttöystävänsä kämpillä ja on luonnollista,että ovat siellä enemmän yhdessä,koska lapsen tavarat tietysti siellä,eikä Jasperin poikamiesboxissa.
Kirjoittaja Kela-Kerttu 19 Helmi 2019, 11:52
Hei OutoKelanVastaus!

Kuten edellisessä viestissä mainittiinkin, niin samassa asunnossa pysyvästi asuvat henkilöt muodostavat yleensä ruokakunnan. Tässä tapauksessa myös mahdollinen avoliitto tulisi selvittää.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kirjoittaja Punisher 12 Maalis 2019, 20:23
Pitääkö Suomessa asuvan ulkomaalaisen ilmoittaa Kelalle jos hän saa elatustukea edelliseltä aviomiehensä? Suomessa asuva ulkomaalainen on kelan asiakas ja saa erilaisia tukia jo kuuden vuoden ajan mutta ei ole ilmoittanut siitäsken Kelalle. Elatus tietyn maksettu puolalaiselle pankille
Vastaa