Asumistuki vuoroviikkoasumisessa

Miten asumistukea haetaan? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele lapsiperheen asumistuesta.

Valvoja: Kela-Kerttu

Uneton

Asumistuki vuoroviikkoasumisessa

Lukematon viesti Kirjoittaja Uneton » 03 Syys 2019, 03:55

Hei! Olen muuttamassa asumuseroon avoliitosta. Puoliso eli isä jäisi yhteiseen omakotitaloon, minä muutan vuokralle. Meillä on 2 alaikäistä lasta, jotka asuisivat kanssamme vuoroviikoin sekä minulla lisäksi silloin, kun isä on työmatkoilla (n. 4-8 vkoa vuodessa). Lasten kirjat olisivat kuitenkin toistaiseksi isän luona, koska emme halua että lasten koulupiiri muuttuisi. Jos haen asumistukea, merkitsenkö tässä vuoroviikkotilanteessa ruokakuntaan 0, 1 vai 2 lasta? Olen myös toisen lapsen omaishoitaja, pitääkö omaishoidon tuki ilmoittaa? Lisäksi, lapsilisät tulevat minulle, voiko siihen hakea tässä tapauksessa korotusta?

Mummo60

Re: Asumistuki vuoroviikkoasumisessa

Lukematon viesti Kirjoittaja Mummo60 » 03 Syys 2019, 09:55

Eikö asumistukeen vaikuta lainkaan se jos lapsi asuu etävanhemmalla vähintään 10 pv kuukaudessa?
Eikö sitä oteta lainkaan huomioon esim. asumistuen enimmäismenojen kohdalla jos 13-vuotias tarvitsee oman huoneen?

Kela-Kerttu

Re: Asumistuki vuoroviikkoasumisessa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 03 Syys 2019, 15:07

Hei Uneton ja mummo60!

Tällä hetkellä ainakin lainsäädännöllisesti lapsilla voi olla vain yksi osoite. Yleisessä asumistuessa lapset huomioidaan siihen ruokakuntaan, jossa he ovat kirjoilla.

Hakemukseen tulee siis tässä tilanteessa ruokakuntaasi 0 lasta, vaikka lapset asuisivatkin vuoroviikoin sinun luonasi.

Lapsilisän osalta vanhemmat voivat päättää keskenään sen, kummalle vanhemmalle lapsilisä maksetaan. Voit hakea lapsilisään yksinhuoltajakorotusta, jos et asu yhdessä puolison kanssa.

Neuvoisin sinua ilmoittamaan hakemuksessa omaishoidon tuesta. Omaishoidon tuen hoitopalkkiota ei kuitenkaan huomioida tulona.
www.kela.fi/tulot-jotka-eivat-vaikuta-asumistukeen

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi