Asumistuki

Miten asumistukea haetaan? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele lapsiperheen asumistuesta.

Valvoja: Kela-Kerttu

Nnatsku

Asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Nnatsku » 25 Syys 2019, 09:12

Moi. Mulla on osakeyhtiö ja firma on mulle velkaa niin jos nostan sen velan omalle tilille velan maksuna niin katsotaanko se summa tuloksi? Summa ei siis oo iso mut vaikuttaako se asumistukeen mitenkään?

jepekasper

Asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja jepekasper » 25 Syys 2019, 23:45

Hei,

Aloitin heinäkuussa työsopimuksen (saan palkkaa käteen 1670€/kk). Työsopimus on koeajalla joulukuuhun asti. Asun Lahdessa ja minulla on työasunto pienemmällä paikkakunnalla, jossa työpaikkani sijaitsee, sillä en voi työaikojen vuoksi kulkea töihin julkisilla enkä omista autoa. Maksan vuokraa Lahteen ja lisäksi myös työasunnostani. Olen saanut asumistukea Lahden asuntooni 300€/kk mutta tässä kuussa tuki lakkautettiin ja lisäksi sain kirjeen, jossa kolmen kuukauden tukea vaaditaan takaisin. Jos joudun nyt maksamaan asuntojeni lisäksi 300€/kk ylimääräistä loppu raha hädin tuskin riittää ruokaan, laskuihin ja matkoihin asuntojeni välillä. En myöskään uskalla irtisanoa Lahden asuntoani, sillä en voi olla varma saanko jatkaa nykyisessä työssäni. Miten voin toimia? Voisinko esimerkiksi maksaa vain 50€/kk kunnes ylimääräinen asumistuki on maksettu? Lisäksi voiko työasuntooni saada jonkinlaista tukea tai verohelpotusta?

Kela-Kerttu

Re: Asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 26 Syys 2019, 08:14

Hei Nnatsku ja jepekasper!

Nnatsku:
Valitettavasti kysymykseesi ei voida vastata antamillasi tiedoilla. Voit ottaa yhteyttä soittamalla asiakaspalveluun tai viestillä asiointipalvelun kautta, niin tilannettasi voidaan tutkia tarkemmin.

jepekasper:
Kun käytössäsi on samaan aikaan kaksi asuntoa, voit hakea asumistukea kumpaan asuntoon tahansa. Kysymyksestäsi jäi vielä hieman epäselväksi mistä syystä asumistuki lakkautettiin. Tarkistathan vielä päätöksestä lakkautuksen syyn. Jos tuki on lakkautettu tulojen vuoksi, ei tukea todennäköisesti myönnetä toiseenkaan asuntoon. Verotukseen liittyvissä asioissa ota yhteyttä Verohallintoon.

Kun tuen liikamaksusta on annettu takaisinperintäpäätös ja sen mukana on tullut maksuohjeet tuen palauttamiseen, voit asiointipalvelun kautta ehdottaa maksusuunnitelmaa takaisinperintään. Jos olet saanut vasta päätöksen tuen lakkauttamisesta ja siinä on ollut tieto liikamaksusta, odota päätös takaisinperinnästä ennen kuin ehdotat maksusuunnitelmaa. Tarvittaessa voit olla yhteydessä Kelan perintäkeskuksen asiakaspalveluun 020 634 4940.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi