Avioero ja tuet

Miten asumistukea haetaan? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele lapsiperheen asumistuesta.

Valvoja: Kela-Kerttu

Pimpula77

Avioero ja tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Pimpula77 » 26 Syys 2019, 18:55

Hei!
Olemme hakemassa avioeroa mieheni kanssa. Meillä on kaksi yhteistä lasta. Sovimme yhteishuoltajuudesta ja lapset olisivat vuoroviikoin isällään. Lasten virallinen kotiosoite olisi minun luona. Mieheni jäisi asumaan omistusasuntoon ja minä muuttaisin vuokralle. Käyn töissä, mutta tuloni ovat pienet. Mitä tukia minulla on mahdollista saada?

Muukalainen

Re: Avioero ja tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Muukalainen » 26 Syys 2019, 20:36

Asumistuki, yksinhuoltajakorotus lapsilisään, mahdollisesti elatusapu (jos miehesi on suurempi tuloinen)

Kela-Kerttu

Re: Avioero ja tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 27 Syys 2019, 10:24

Hei Pimpula77!

Kuten edellä olikin jo kerrottu, niin voit tosiaan erilleen muutosta alkaen hakea lapsilisään yksinhuoltajakorotusta joka on määrältään 53,30 euroa kuukaudessa /lapsi.

Lisäksi voit hakea yleistä asumistukea. Voit tehdä arvion tuen määrästä käyttämällä laskuria: www.kela.fi/laskurit#asumisen-tuet

Lisäksi kannattaa selvittää elatusapuasiat, ottamalla ensin yhteyttä kunnan lastenvalvojaan, jonka kanssa laaditaan elatussopimukset.

Mahdollisuus saattaa olla myös perustoimeentulotukeen, siitäkin suosittelen tekemään arvioin laskurilla, ennen kuin päätät haetko sitä tukea.

www.kela.fi/laskurit#asumisen-tuet

Toivottavasti näistä neuvoista on apua tilanteessasi!

Terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi