Alivuokraus

Miten asumistukea haetaan? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele lapsiperheen asumistuesta.

Valvoja: Kela-Kerttu

Simsalabim

Alivuokraus

Lukematon viesti Kirjoittaja Simsalabim » 16 Loka 2019, 16:00

Olen eronnut lasteni isästä muutama vuosi sitten enkä ole uudessa parisuhteessa, saan elatustukea, lapsilisän yksinhuoltajakorotuksen ja asumistilanteesta riippuen asumistukea. Minulla on aiemmin ollut useampiakin alivuokralaisia, mutta viime ajat olen asunut yksin lasten kanssa. Nyt olen muuttamassa työn perässä uudelle paikkakunnalle, eikä sopivankokoisia/-hintaisia asuntoja tunnu löytyvän. Kyseeseen voisi tulla isomman asunnon vuokraaminen, jolloin joutuisin asumiskustannusten kohtuullistamiseksi ottamaan jälleen alivuokralaisen. Onko minun mahdollista alivuokrata asunnostani yksi huone lasteni isälle, joka on paraikaa asunnoton, menettämättä tukia? Jos ei, onko minun mahdollista vuokrata huone aiemmalle eksälleni, jonka kanssa minulla ei ole yhteisiä lapsia? Jos on, mikä on se olennainen ero, jonka mukaan erotellaan, kenen kanssa olen mahdollisessa parisuhteessa? Aiemmat alivuokralaiseni ovat olleet sekä mies- että naispuolisia.

Kela-Kerttu

Re: Alivuokraus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 17 Loka 2019, 10:54

Hei Simsalabim!

Samaan yleisen asumistuen ruokakuntaan kuuluvat avopuolisot ja tällöin asumistuki on heille yhteinen. Avoliitossa eläviksi voidaan katsoa henkilöt aina, jos he asuvat samassa asunnossa ja sen lisäksi heillä on yhteisiä lapsia.

Myös alivuokralainen voidaan katsoa avopuolisoksi. Kela arvioi selvitysten perusteella, onko kyseessä avoliitto vai kimppakämppä. Asian selvittämiseen ei ole olemassa yksiselitteistä tapaa ja tällöin on myös väistämättä tapauskohtaista harkintaa. Ennakkopäätöstä asiasta ei voida antaa. Avoliitolla tarkoitetaan sitä, että kaksi henkilöä avioliittoa solmimatta elävät jatkuvasti yhteisessä taloudessa avioliitonomaisissa olosuhteissa (YAL 5 §). 1.3.2017 alkaen myös samaa sukupuolta olevat voivat olla avoliitossa.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi