Asumistuesta

Miten asumistukea haetaan? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele lapsiperheen asumistuesta.

Valvoja: Kela-Kerttu

Vieras

Asumistuesta

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 06 Marras 2019, 16:15

Hei,

minulla on todella epäsäännölliset kuukausitulot (800-2000€/kk) ja uskon, että minulle on maksettu marraskuussa liikaa asumistukea. Voiko tuen peruuttaa yhdeltä kuukaudelta (joulukuu tai tammikuu), jotta vältän mahdollisen takaisinperinnän?

Kela-Kerttu

Re: Asumistuesta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 07 Marras 2019, 14:55

Hei!

Asumistuessa ei ole mahdollista tehdä niin kuin ehdotit.

Jos tulot nousevat vähintään 400 e/kk tai pienenevät vähintään 200 e/kk edellisen päätöksen tuloihin verrattuna, tulee silloin tehdä välitarkistus asumistukeen. Tuki tarkistetaan sitä seuraavan kuukauden alusta, josta alkaen tulojen muutos on voimassa kuukauden 1. päivästä alkaen. Neuvoisinkin sinua siis tekemään välitarkistuksen.

www.kela.fi/asumistuen-tarkistaminen

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Turkulainen-147

Lukematon viesti Kirjoittaja Turkulainen-147 » 19 Marras 2019, 19:59

Hei!

Minulla on hyvä kaveri, joka on koko ikänsä asunut Paimiossa, niin hän on viimeiset 8 vuotta asunut tyttöystävänsä luona "avoliitossa" vaikka ei ole edes kirjoilla tyttökaverinsa asunnossa ja kaverillani on vuokra-asunto Paimiosta. Ja kumpikin saa vuokra-asuntoihin asumistukea.

Niin jos teen tästä ilmiannon, niin täytyykö minun todistaa Kelalle asia jotenkin vai tutkiiko Kela asiaa? Kun molemmat ovat myöntäneet asian minulle suullisesti niin vaikeaa sitä on käytännössä lähteä todistaa

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 21 Marras 2019, 08:53

Hei Turkulainen-147!

Voit tehdä ilmiannon ja kertoa siinä tiedot mitä sinulla on. Kela tutkii asiaa ja sinulta ei pyydetä lisätietoa tai ns. todistusaineistoa.

Jos haluat tehdä nimettömän ilmiannon, voit esim. soittaa puhelinpalveluumme jossa asia kirjataan ja laitetaan eteenpäin selvitettäväksi.

Terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi