Työssäoloehtoselvitys & liitteet

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

joni9957

Työssäoloehtoselvitys & liitteet

Lukematon viesti Kirjoittaja joni9957 » 16 Huhti 2021, 12:23

Eli olen työtön ja hakemassa työttömyysturvaa, olen ollut työtön jo jonkin aikaa, työtä tein pari vuotta sitten ulkomailla samalla kun opiskelin siellä (ei sopimusta, tein itsenäistä työtä tuttavalle). Nyt pitäisi lähettää jotain liitteitä, mutta en tiedä mitä (palkkakuitteija, työsopimus?). Tämmösiä ei kuitenkaan mulla ole, joten mitä pitäisi tehdä? Alhaalla kelan viesti:

'Odotusaikaan liittyvät työssäoloehtoselvitykset
Jos et täytä työssäoloehtoa eikä sinulla ole peruskoulun tai lukion jälkeistä ammatillista tutkintoa tai korkeakoulututkintoa, sinulle voidaan asettaa enintään 21 viikon odotusaika, jonka ajalta sinulla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Odotusajasta voidaan kuitenkin vähentää esimerkiksi työssäoloehtoon luettava työ, jolloin odotusajan kesto lyhenee tai sitä ei aseteta lainkaan. Vaikka et täyttäisi työssäoloehtoa, sinun kannattaa toimittaa selvitykset työssäolostasi (palkkatodistus, josta selviää viikoittainen työaika ja palkka) odotusajan tutkimista varten'.

Kela | työttömyysturva

Re: Työssäoloehtoselvitys & liitteet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 16 Huhti 2021, 14:16

Hei joni9957!

Jos sinulta löytyy palkkakuitteja tai työtodistus tms. millä työntekoasi voidaan todentaa niin laita sellainen liitteenä.
Mikäli sinulla ei ole mitään selvitystä, niin mainitse siitä hakemuksessasi tai tässä tapauksessa, kun olet hakemuksen jo tehnyt niin voit asiaan liittyen lähettää viestin OmaKelan kautta ja kertoa tilanteesta.

Terveisin
Riikka | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi