Peruspäiväraha takautuvasti

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

limbo

Peruspäiväraha takautuvasti

Lukematon viesti Kirjoittaja limbo » 22 Huhti 2021, 10:45

Moi,

Kysymykseni liittyy työttömyystuen saamiseen takautuvasti.

Valmistuin vuodenvaihteessa yliopistosta ja hain työttömyysetuutta 10.1. alkaen ja asiani on ollut käsittelyssä erinäisillä tahoilla tästä asti. Ilmoittauduin TE-toimistolle työttömäksi 10.1. alkaen. TE-toimisto halusi valmistumisestani todisteeksi tutkintotodistuksen, jonka yliopistolta sain vasta helmikuun lopussa. Tämän jälkeen asia oli kuukauden verran käsittelyssä, minkä jälkeen TE-toimisto totesi minut työttömäksi 10.1. alkaen. Olin myös täyttänyt työttömyysetuushakemuksen Kelan palvelussa jo tammikuussa. TE-toimiston myönteisen päätöksen jälkeen jouduin täyttämään samaisen Kelan hakemuksen uudestaan maaliskuun lopussa Kelan pyynnöstä. Kyseinen hakemus on edelleen käsittelyssä.

Luin että Kela maksaisi takautuvasti peruspäivärahaa vain 3 kk ajalta. Onko minulla enää siis mahdollisuutta saada peruspäivärahaa 10.1.-21.4 väliltä? Olen hoitanut kaiken voitavani aina ajallaan ja kuukausien odottelu on johtunut TE-toimiston ja Kelan käsittelyajoista sekä yliopiston fyysisen todistuksen odotteluajasta.

Kiitos!

Kela | työttömyysturva

Re: Peruspäiväraha takautuvasti

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 23 Huhti 2021, 10:05

Hei limbo!

Palstalla emme näe hakemuksesi tietoja, joten on hankala arvioida hakemuksen tilannetta tai tulevaa päätöstä. Työttömyysetuuden takautuva hakuaika on tosiaan 3 kuukautta, kuten sanoit. Tilanteessasi voit kuitenkin tarvittaessa laittaa myöhästymisperustelut viestillä OmaKelan kautta ja selvittää myös siinä tilannetta.

Ystävällisin terveisin
Hanna-Kaisa | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi