Työvoiman ulkopuolella oleva

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Tvoiman_Ulkopuolinen

Työvoiman ulkopuolella oleva

Lukematon viesti Kirjoittaja Tvoiman_Ulkopuolinen » 10 Kesä 2015, 18:18

Olen ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi TE-toimistoon ja haluni vastaanottaa täysipäiväistä työtä TE-toimisto määrittelee minut "työvoiman ulkopuolella olevaksi" ei siis työttömäksi. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Olenko oikeutettu esimerkiksi saamaan työmarkkinatukea?

Mistään Kelan tai TE-toimiston sivuilta ei tunnu löytyvän mitään tietoa siitä mitä kategoriaan "työvoiman ulkopuolella oleva" tarkoittaa ja kaikkialla puhutaan vain työttömistä.

Tvoiman_Ulkopuolinen

Re: Työvoiman ulkopuolella oleva

Lukematon viesti Kirjoittaja Tvoiman_Ulkopuolinen » 10 Kesä 2015, 21:30

Ihmettelen sitäkin, että miksi "työvoiman ulkopuolella oleviksi" laitettujen työnhakijoiden asema ja oikeudet ovat vaiettu lähes kuoliaaksi, sekä KELAN, että TE-toimistojen verkkosivuilla. Uusimpien tilastojen mukaan meitä alkaa olla Suomessa jo 150 000 kyse ei ole mistään pienestä joukosta ja määrä kasvaa sitä vauhtia, että meitä alkaa pian olla enemmän kuin virallisia työttömiä.

Opiskelijoista, työttömistä, eläkeläisistä ja sairaista löytyy pitkät selitykset, mutta mitään selitystä ei löydy työvoiman ulkopuolella olevien oikeuksista tukiin ja palveluihin. Miten näin suuri joukko ihmisiä voidaan Suomessa jättää palveluiden ja opastuksen ulkopuolelle niin, että heitä koskevia tietoja ja heidän oikeuksiaan palveluihin tai tukiin löydy mistään.

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 11 Kesä 2015, 10:15

Hei Tvoiman_Ulkopuolinen!

TE-toimisto tutkii oikeutesi työttömyysturvaan ja antaa siitä lausunnon Kelalle. Kela tekee päätöksen saatuaan hakemuksen ja lausunnon.

Antamasi tietojen perusteella työmarkkinatukea ei siis voitaisi maksaa. Sinun tulee olla yhteydessä TE-toimistoon, koska he ovat määritelleet sinut työvoiman ulkopuolella olevaksi. Saat sieltä tiedon, millä perusteella sinun kohdalla tilanne on näin.

Sinun kannatta tarkistaa mahdollisuutesi saada jotain muuta Kelan maksamaa etuutta. Kerroit olevasi ilman työtä, joten esimerkiksi yleiseen asumistukeen saattaa olla oikeus.

Voit myös olla yhteydessä puhelinpalveluumme, jolloin elämäntilanteesi voidaan kartoittaa tarkemmin ja tarkistaa, miten Kela pystyy olemaan apuna.

Terveisin,
Juuso | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Tvoiman_Ulkopuolinen

Lukematon viesti Kirjoittaja Tvoiman_Ulkopuolinen » 11 Kesä 2015, 11:58

Taustani on siis se, että tipahdin pois työttömyysturvan piiristä 29.07.2011 mielenterveysongelmien takia, mutta en saanut terveydenhoidosta mitään apua en edes sellaista lääkärintodistusta joka olisi todistanut mielenterveysongelmani. Vaikka, yritin hakea apua kymmeniä kertoja. Olin silloin omaehtoisessa opiskelussa. Kymmenien lääkärikäyntien jälkeen sain lääkärintodistuksen jossa todettiin vain "missä määrin masennukseni katsotaan vaikuttavan" ja eihän se kelvannut Kelaan tai minnekään jonka jälkeen voimani ajaa asioitani loppuivat kokonaan.

Olen 29.07.2011 saakka ollut täysin tuloton enkä ole saanut mitään etuutta mistään, eikä minulla ole sieltä saakka ollut mitään verotettavia tuloja. En saanut edes toimeentulotukea, koska minulla oli säästöjä. En saa myöskään asumistukea, koska puolisoni tulot ovat liian suuret. Olemme käytännössä eronneet eikä puoliso rahoita minua mitenkään, mutta en voi tulottomana muuttaa pois yhteisestä asunnosta, koska tulottomuuden takia olen riippuvainen puolisostani. Kaikki säästöni ovat kuluneet viimeistä senttiä myöten tässä vuosien varrella ruokaan ja lääkkeisiin. Eikä minulla ole ilman tuloja mahdollisuutta edes ostaa silmälaseja vaikka näköni on heikentynyt. Olen joutunut säästämään kaikesta, jopa hampaiden hoidosta, lopettamaan parturissa käynnit, kaikki vaatteenikin alkavat olla siinä kunnossa, että jos en saa rahaa uusien ostoon en voi hakea töitä.

Yritin ilmoittautua TE-toimistoon, koska ajattelin yrittää pyrkiä takaisin osaksi yhteiskuntaa ja koska luulin, että voisin saada edes vähän rahaa hoitaakseni terveyttäni paremmaksi ja hankkiakseni välineitä työnhakuun. Puhelimeni ja tietokoneeni ovat myös vanhoja romuja, jotka voivat hajota koska tahansa eikä minulle ole mitään mahdollisuuksia hankkia uusia jos ne hajoavat. Miten voin hakea edes työtä, jos minulla ei ole varaa edes bussilippuun tai huolehtia terveydestäni kunnolla? Enkä saa mitään etuutta ja olen joutunut kuluttamana viimeistä senttiä myöten kaikki säästöni ruokaan, lääkkeisiin.

Sellainen hyvinvointivaltio tämä Suomi ei täällä huolehdita kuin rikkaiden, virkamiesten ja ahtaajien hyvinvoinnista. Mikähän siinä on, että täällä ei saa mitään apua mistään. Se on kyllä sellainen juttu, että pohja se on minunkin säkissäni. Tämä tämmöinen ei vetele. Se alkaa olla tämän valtion viimeinen mahdollisuus järjestää minulle tarvitsemani apu. Ei se niin voi olla, että muille maksellaan 5000€ palkkoja koko elämä ja eläkekertymät päälle ja jos ei riitä omakotitalot ja kalenterimallin autot siihen päälle vielä lisäksi. Me työvoiman ulkopuolella laitetut emme saa edes sen verran rahaa, että voimme ostaa silmälasit jos niitä tarvitsemme tai huolehtia terveydestä.

Mikähän siinä on, että mikään järjestö ei täällä Suomessa aja meidän kaikkein köyhimpien asiaa millään tavalla ja rikkaille, virkamiehille ja ahtaajille on vaikka mitkä järjestöt ja lakimiehet laitettu ajamaan asiaa. On lakko oikeudet, on oikeuskerryttää eläkättä, oikeus laittaa mediakin ajamaan omaa asiaa ja oikeutta oikeuden päälle. Mikähän siinä mahtaa olla, että meillä työvoiman ulkopuolella olevilla ei ole mitään oikeuksia ja saamme pärjätä omillamme? Onneksi on sentään ruokajonot, että saa ruokaa. Olisi kyllä kiva omata Suomessa muitakin oikeuksia kuin pelkkä oikeus saada ruokaa ruokajonosta, mutta muita oikeuksia meille kaikkein köyhimmille ei taida herua, koska se kaikki on teiltä paljon rikkaammilta muuten pois.

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 11 Kesä 2015, 15:07

Olen pahoillani tilanteestasi. Toivotan jaksamista ja hyvää kesää!

Ystävällisin terveisin,
Jenna | Kela työttömyysturva

Jarppa1234

Lukematon viesti Kirjoittaja Jarppa1234 » 09 Tammi 2018, 19:21

Tuo kelan vastaus on jo suoraa *******... :(

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 11 Tammi 2018, 15:39

Hei Jarppa1234

Kiitos viestistäsi.

Ystävällisin terveisin
Joona | Kela työttömyysturva

Oikeastiko

Lukematon viesti Kirjoittaja Oikeastiko » 15 Loka 2018, 00:23

No huh huh mikä asenne Kelan vastauksissa. Ajaako Kela tahallaan masentuneita ihmisiä itsetuhoon? Tulee vaan väkisin mieleen tuommoisesta "Kiitos viestistäsi :)))" vastaustyylistä. Kävisi kyllä järkeen valtion näkökulmasta, tulee halvemmaksi kuin tarjota apua.

Voi myös olla, että kyseiset Kelan työntekijät pitivät vastauksiaan hauskoina vitseinä tai kevyinä piikkeinä ilman sen pahempaa tarkoitusperää. Mutta tämä on myös hyvin julmaa masentunutta ihmistä kohtaan, joka voi olla jo jopa itsetuhoinen.

Olen monesti huomannut, että moni Kelan työntekijä on täysin empatiakykynsä menettänyt, väärällä alalla työskentelevä pikku pirulainen. Ei tietenkään kaikki. Epäilisin myös, että työpaikkansa menettää sosiaalialalla rasismisyytöksistä kaikkein helpoiten, joten mielummin kiusataan vaikka kantasuomalaisia masentuneita tai muita mielenterveysihmisiä. Mielestäni valtion virastojen ei tarvitsisi kohdella ketään kehnosti.

Toivotan Kelan pikkupiruille jaksamattomuutta ja ***** KESÄÄ >:( Hyvät, ihmisten asialla olevat Kelan työntekijät, kiitos. Kaikkea hyvää, Tvoiman_Ulkopuolinen! Toivottavasti voit paremmin nyt ja jatkossa.

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 15 Loka 2018, 15:00

Hei Oikeastiko!

On todella harmillista, jos koet asian näin. Kenelläkään ei ole ollut tarkoitus vitsailla. Jos haluat antaa palautetta Kelasta, voit tehdä sen osoitteessa www.kela.fi/palaute.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela työttömyysturva

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 17 Loka 2018, 15:55

Olisihan se Kela voinut vaikka kehottaa kääntymään sosiaalipalveluiden puoleen? Ei Kelasta ja TE-keskuksesta tämmösiin asioihin saa mitään järjellistä apua tuossa tilanteessa.