Työmarkkinatuki, sairauspäiväraha ja kuntouttava työtoiminta

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Eldorado

Työmarkkinatuki, sairauspäiväraha ja kuntouttava työtoiminta

Lukematon viesti Kirjoittaja Eldorado » 17 Tammi 2019, 08:02

Hei.

Kävi tuossa taannoin niin, että loukkasin käteni. Olen 2 päivää viikossa kuntouttavassa työtoiminnassa. Torstain ja perjantain.

Ensinnäkin pariin päiväänhän en tiennyt, että käsi oli murtunut vaikka kipeä olikin. Sitten kuvattiin, jossa ilmeni murtuma ja muistaakseni seuraavana päivänä laitettiin käsi pakettiin. No nyt tämä murtuman todennut lääkäri ei kirjoittanut sairaslomaa, enkä sellaista pyytänytkään. Parin päivän päästä tästä tuli nuo torstai ja perjantai ja minulla oli kuumetta, joten ajattelin, että olen nämä päivät pois kipeänä omalla ilmoituksella ja saa samalla käsikin levätä ja menen ensi torstaina normaalisti työtoimintaan. Tuli taas torstai ja minua pyydettiinkin toimittamaan lääkärinlausunto. Takautuvastihan noita ei kirjoiteta, joten en kipeydestäni mitään saanut, mutta kun kävin pyytämässä, niin nyt lääkäri kirjoittikin kaksi päivää kädestä sairaslomaa, joten taas oltiin kotona poissa kaksi päivää työtoiminnasta. No sitten kun taas ensi viikon torstaina kävin näyttämään kättä, niin tuli kaksi viikkoa lisää sairaslomaa.

Pitääkö minun nyt hakea sairauspäivärahaa?

Ja jos, niin mikä on työkyvyttömyyden alkamispäivä? Sekö kun loukkasin käden, se kun tuli diagnoosi, se kun laitettiin käsi pakettiin vai se kun ensimmäinen lääkäri kirjoitti sen kaksi päivää sairaslomaa?

Ja sitten kuinka nuo päivät noiden päivien välissä jolloin olin käynyt ensimmäisellä lääkärillä, joka ei kirjoittanut lomaa ja sen välillä kun sitten kirjoitettiin se kaksi päivää merkitään työmarkkinatukihakemukseen? Sama vammahan minulla oli, mutta ei tässä vaiheessa meinattu sairaslomia. Ja miten myös nuo viikon välipäivät noiden sairaslomien välissä, jolloin oli viikonloppu ja kolme arkipäivää, jolloin minulla ei ollut työtoimintaa, mutta ei tuolle ajalle kyllä mitään lausuntojakaan, kun se kaksi viikkoa kirjoitettiin vasta torstaina?

Kiitoksia jos joku jaksaa vastata.

Kysymys on siirretty sairaanhoidon palstalta ja siihen on vastattu sairauspäivärahan osalta.

Eldorado

Re: Työmarkkinatuki, sairauspäiväraha ja kuntouttava työtoim

Lukematon viesti Kirjoittaja Eldorado » 17 Tammi 2019, 08:06

Ei voi näköjään muokata, mutta "mutta ei tuolle ajalle kyllä mitään lausuntojakaan, kun se kaksi viikkoa kirjoitettiin vasta torstaina?"

Tuohon lisäys, että ei ollut tuossakaan välissä tietoa, että lomaa lisää kirjoitellaan.

Kela | työttömyysturva

Re: Työmarkkinatuki, sairauspäiväraha ja kuntouttava työtoim

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 18 Tammi 2019, 13:44

Hei Eldorado!

Ilmoita työttömyysajan ilmoitukseen päiväkohtaisiin tietoihin päivät kuten ne on olleet. Lisätiedoissa voit kertoa tilanteestasi tarkemmin.

Terveisin
Riikka | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi