Työttömyysturvan evääminen/karenssi

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Vilona

Työttömyysturvan evääminen/karenssi

Lukematon viesti Kirjoittaja Vilona » 01 Helmi 2019, 11:23

Hei.

Olen vaihtamassa kokopäiväisestä työstä osa-aikaiseen työhön kahdesta syystä. 1. Yritys, jossa työskentelen, muuttaa toiminnan painopistettä ja pääasialliseen työtehtävääni on resursseja jatkossa vähemmän. Lisäkseni työpaikalle palkataan toinen osa-aikainen työntekijä, joka tulee tekemään uusia tehtäviä, joihin minulla ei ole osaamista. Periaatteessa saisin jatkaa kokoaikaisena, mutta osa-aikaisuus oli työnantajan ehdotus ja hyödyttää yritystä enemmän (ja myös minua ammatillisesti). 2. Työssäjaksaminen on ollut koetuksella ja psykoterapeuttini on sitä mieltä, että osa-aikaisuuteen siirtyminen on tällä hetkellä järkevää. Tästä saan varmasti lausunnon myös työterveyslääkäriltä tms.

Kysymys kuuluukin, mahtavatko tällaiset syyt olla riittäviä perustelemaan osa-aikaisuuteen siirtymistä? Jos eivät ole, joudun varmaankin karenssiin. Kai karenssin päätyttyä kuitenkin maksetaan työttömyysturvaa? Ilmoittaudun tietenkin TE-toimistoon työnhakijaksi.

Vieras

Re: Työttömyysturvan evääminen/karenssi

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 01 Helmi 2019, 15:05

Moi

Luultavasti joudut karenssiin, mutta jos joudut kannattaa kertoa että jopa lääkäri suosittelee siirtymistä osa-aika työhön. Mahdollisen karenssin pituuden päättää työkkäri. Olen heihin yhteydessä.

Kun mahdollinen karenssi on ohi, jatkuu työttömyys etuss aivan normaalisti. Muista lukea kuitenkin tarkaan Kelan ja työkkärin kirjeet.

Kela | työttömyysturva

Re: Työttömyysturvan evääminen/karenssi

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 04 Helmi 2019, 10:20

Hei Vilona!

Hei Vilona!

Niin kuin Vieras jo mainitsikin, niin mahdollisen karenssin ja sen pituuden päättää TE-palvelut. TE-palvelut antavat työttömyydestäsi lausunnon Kelaan ja sen perusteella Kela antaa päätöksen työttömyysetuudesta. Jos kuulut johonkin työttömyyskassaan, tulee sinun ensin selvittää oikeutesi hakea heiltä ansiosidonnaista päivärahaa.

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi