Valmistuminen ja työttömyysturva

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

graduate

Valmistuminen ja työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja graduate » 04 Helmi 2019, 20:12

Hei,

Valmistun ensi kesänä yliopistosta alemman korkeakoulututkinnon kera. Opiskelen parhaillaan ulkomailla, mutta kuulun Suomen sosiaaliturvan piiriin ja muutan valmistuttuani takaisin Suomeen.

Opintoni käytännössä loppuvat kesäkuun alussa jolloin myös muutan takaisin Suomeen, mutta virallisesti valmistun vasta 31. heinäkuuta jolloin yliopisto järjestää valmistujaisseremonian. Olen hakenut Suomesta töitä mutta toistaiseksi en ole saanut mitään.

Olenko oikeutettu työttömyysturvaan kesäkuun alusta kun käytännössä valmistun, vai pitääkö minun odottaa heinäkuun loppuun virallista valmistumistani?

Kela | työttömyysturva

Re: Valmistuminen ja työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 06 Helmi 2019, 10:09

Hei graduate!

Sinun kannattaa ilmoittautua TE-palveluihin työttömäksi työnhakijaksi heti opinnoista virallisesti valmistuttuasi. TE-palvelut tutkivat mistä alkaen työnhakusi tulee voimaan ja antaa siitä lausunnon Kelalle.

Ystävällisesti
Marika | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

graduate

Lukematon viesti Kirjoittaja graduate » 06 Helmi 2019, 13:09

Hei,

Kiitos vastauksestasi. Voinko ilmoittautua työnhakijaksi ennen virallista valmistumispäivääni, eli kesäkuun alussa? Minulla ei silloin siis ole enää mitään opintoja, tenttejä tai luentoja jäljellä.

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 07 Helmi 2019, 10:11

Hei graduate!

Sinun kannattaa olla yhteydessä TE-palveluun ja varmistaa sieltä, mistä alkaen voit ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi.

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi