Opinnot & työttömäksi jääminen

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

maimin

Opinnot & työttömäksi jääminen

Lukematon viesti Kirjoittaja maimin » 07 Helmi 2019, 20:42

Heippa,

Opiskelen amk:ssa (aloitin syksyllä 2016). Ensimmäisen kaksi vuotta opiskelin omaehtoisena opiskeluna työttömyysetuudella ja kolmantena vuonna aloin saada opintotukea ja nostin opintolainaa.

Tilanne on nyt tänä keväänä se, että olen suorittanut kaikki teoriaopintoni ja suoritan kevään aikana myös kaikki harjoitteluni. Jäljelle jää opinnäytetyö 15op jonka eteneminen on vielä epävarmaa - tuskin ehdin saada sitä valmiiksi tänä keväänä. Aloitan sen kuitenkin, eli ainakin 5op tulossa siitäkin.

Olen hakenut aktiivisesti kesäksi töitä, koska kesäaikana ei meillä voi opinnäytetyötä varsinaisesti tehdä, sillä siinä tarvitaan opettajan ohjaus ja työni on tutkimus, jossa joudun olla yhteydessä muiden koulujen opettajiin. Opintoni siis eivät voi edetä kesällä kesä-heinäkuussa, joten en kai voi saada opintotukeakaan kesältä? Tuki on myönnetty toukokuun loppuun.

Olenko ymmärtänyt oikein, että en voi saada työttömyystukea kesältä koska olen yhä koulun kirjoilla? Ensisijaisesti haluan töihin tietysti,mutta jos jään ilman kesätyötä, niin mitä mahdollisuuksia minulla on? Vai voinko hakea vielä opintotukea kesäksikin? Entä enkö voi ikään kuin katkaista opintotukea ja saada työttömyysetuutta niin, että suoritan lopun koulun (eli opinnäytetyön seminaarit ym) ilman opintotukea?

Kela | työttömyysturva

Re: Opinnot & työttömäksi jääminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 08 Helmi 2019, 10:43

Hei maimin!

Jotta voisit saada työttömyysetuutta tulee sinun Te- palveluiden kanssa selvittää missä tilanteessa ja mistä alkaen he katsovat sinut työttömäksi työnhakijaksi. Te-palvelut antaa lausunnon työttömyysetuuden maksajalle siitä että etuutta saa maksaa.

Voit hakea tulevalle kesälle kesäopintotukea haluamallesi ajalle.
Ensi syksynä seurataan lukuvuoden 2018-2019 opintojen edistymistä. Aikavälillä 1.8.2018-31.7.2019 on pitänyt kertyä vähintään 5 opintopistettä samalla ajalla nostettuihin tukikuukausiin verrattuna.

Terveisin
Riikka | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi