Re: työttömän sairaus

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

zulu

Lukematon viesti Kirjoittaja zulu » 24 Helmi 2019, 14:15

"Jos olet työtön, saat sairauspäivärahan omavastuuajalta työttömyyspäivärahaa joko työttömyyskassasta tai Kelasta". Näin lukee sairauspäivärahan laskentakaavassa. Minulla oli viimeinen ansiosidonnainen päiväraha 23.1.2019. Sairauslomani alkoi 29.1.2019 - 1.3.2019 (Haen jatkoa). Työttömyysetuuteni ja sairausloman välille jäi kolme arkipäivää, haenko siihen työttömyysetuutta/työmarkkinatukea. Jos tässä sairauspäivärahassa on 10 päivän omavastuu, niin haenko niiltä päiviltä työttömyysetuutta/työmarkkinatukea? Sain puhelinpalvelun kautta laitettua sairauspäivärahahakemukseni vireille 21.2.2019 ja silloin tämä asia ei tullut esille muutoin kun toimeentulotuen osalta, kun totesin viimeisen minulle maksetun päivärahan kokonaisuussumman olleen vajaa 500 euroa. Minulle sanottiin, että voin hakea toimeentulotukea, mutta parempi ehkä odottaa päätöstä sairauspäivärahasta jota kiirehdittiin. Epäselväksi jäi tämä työttömyysetuuden hakeminen em. päiviltä. Koska tälle helmikuulle osuvat mm. lääkeostokset minun on vaikea pärjätä siihen asti (maaliskuun puolelle?) kun saan päätöksen sairauspäivärahasta.

Kysymys on siirretty sairaanhoidon palstalta.

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 26 Helmi 2019, 14:46

Hei zulu!

Sinun on mahdollista hakea työttömänä työttömyysetuutta sairauspäivärahan omavastuuajalle. Työmarkkinatukeen omavastuuaikaa ei tulisi, kun oikeus työmarkkinatukeen alkaa välittömästi ansiopäivärahaoikeuden päätyttyä.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi