Odotusaika

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

niinaawr

Odotusaika

Lukematon viesti Kirjoittaja niinaawr » 26 Helmi 2019, 20:03

Jäin työttömäksi pari viikkoa sitten ja ilmoittauduin TE-palveluihin työttömäksi työnhakijaksi. Olen valmistunut lukiosta keväällä 2018 enkä ole käynyt vaadituissa pääsykokeissa, eli tästä tulisi odotusaika. Eikö työssäoloehto kuitenkin täyty, koska olen ollut töissä huhtikuusta syyskuuhun 35h/vko, sitten n. kuukauden työttömänä ja taas lokakuusta helmikuun puoliväliin töissä (pienemmillä työtunneilla osa-aikaisesti)? Te-palveluissa sanottiin 21 työviikon odotusajan alkavan vasta 1.9.2018, eli koko kesää jonka olin töissä ei laskettaisi. Millä perusteella juuri 1.9. alkaen? En löytänyt mistään perusteluja. Olen tienannut nytkin talven osa-aikatöistä 300-1000e/kk, ja sen lisäksi saan asumistukea 312e/kk, mutta pelkästään vuokran ollessa jo 680e/kk tulot eivät riitä mihinkään ja nyt ei ole enää edes töitä. Minulla on jonkin verran säästöjä, joten en saa perustoimeentulotukea, koska en haluaisi opiskeluun tarkoitettuja säästöjäni käyttää tässä vaiheessa kun en ole vielä edes päässyt opiskelemaan.

Kela | työttömyysturva

Re: Odotusaika

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 27 Helmi 2019, 15:40

Hei niinaawr!

Odotusaika alkaa siitä ajankohdasta lukien, jona koulutusta vailla olevan alle 25-vuotiaan nuoren oikeus työttömyysetuuteen palautuu. Jos olet menettänyt oikeutesi työttömyysetuuteen sen takia, että et ole hakenut koulutukseen tai ottanut opintopaikkaa vastaan ja saanut tämän takia 21 viikon velvoitteen, odotusaika alkaa velvoitteen täyttymisen jälkeen.

Odotusajasta voidaan vähentää mm. sellaiset täydet kalenteriviikot, joina olet ollut työssä, joka voidaan lukea työssäoloehtoon.

www.kela.fi/odotusaika-koulutusta-vailla-oleville

Kela tutkii odotusajan, joten toimita työttömyysturvahakemus ja liitteeksi selvitykset odotusajan tutkimista varten.

Ystävällisesti
Marika | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi