Työssäoloehdon todistaminen

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Selvitteleva

Työssäoloehdon todistaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Selvitteleva » 04 Maalis 2019, 11:36

Hei!
Olen hakenut soviteltua työttömyysetuutta, koska teen osa-aikatyötä. Kaikki muu on selvää, paitsi seuraava kohta:
"Palkkalaskelma tai palkkatodistus
Jos olet täyttänyt työssäoloehdon, tarvitaan palkkalaskelma tai palkkatodistus, josta selviää viikoittainen työaika ja palkka vähintään 26 viikolta (noin 6,5 kk) sekä mahdolliset työsuhteen päättymiseen liittyvät korvaukset. Jos työsuhde on päättynyt 31.12.2013 tai sitä ennen, palkkatiedot tarvitaan vähintään 34 viikolta (noin 8 kk). Jos et ole täyttänyt työssäoloehtoa, toimita em. tiedot työsuhteesi keston ajalta."

Olen ollut useamman vuoden aiemmalla työnantajalla, mutta neljä viimeistä vuotta olen ollut vaihtelevasti äitiyslomalla yms ja opintovapaalla. En siis ole saanut tältä ajalta palkkaa, mutta minulla on ollut työsuhde. Miten siis todistan työssäoloehdon täyttymisen?

Kela | työttömyysturva

Re: Työssäoloehdon todistaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 05 Maalis 2019, 10:47

Hei Selvitteleva!

Työssäoloehdon tarkastelujaksoa voidaan pidentää enintään seitsemällä vuodella, se on siten pisimmillään yhdeksän vuotta ja neljä kuukautta. Tarkastelujaksoa pidentävät muun muassa sairaus, päätoimiset opinnot ja enintään 3-vuotiaan lapsen hoitaminen.

Toimita hakemuksen liitteeksi palkkatodistus edelliseltä työnantajalta vähintään 6,5 kk ajalta (kun viimeksi olet ollut töissä) ja selvitä hakemuksessa syyt työmarkkinoilta poissa oloon (äitiys- ja opintovapaa). Jos palkkatodistuksesta ei käy ilmi työsuhteen kesto, viikoittainen työaika ja palkka, pyydä työnantajaa täyttämään TT4-lomake.

Ystävällisesti
Maarit | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi