Työmarkkinatuki ja valmistunut opiskelija

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

minä94

Työmarkkinatuki ja valmistunut opiskelija

Lukematon viesti Kirjoittaja minä94 » 28 Huhti 2019, 15:09

Hei.
Valmistun 29.5 lähihoitajaksi. Tällä hetkellä ei ole töitä/kesätöitä tiedossa. Hain yhteishaussa opiskelemaan eli odotan vielä koulutuloksia. Koska minun pitää ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi TE-toimistoon ja milloin voin hakea työmarkkinatukea Kelalta? Entä teenkö asumistuen muutoshakemuksen ja milloin se on hyvä tehdä, koska tulot muuttuvat (en saa siis opintotukea 1.6 lähtien).

Kela | työttömyysturva

Re: Työmarkkinatuki ja valmistunut opiskelija

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 29 Huhti 2019, 10:51

Hei minä94!

Sinun kannattaa tarkistaa TE-palveluilta milloin voit aikaisintaan ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi. Työttömyysetuus myönnetään aikaisintaan siitä päivästä, jolloin olet ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi. Ilmoittautumista ei siis kannata unohtaa.

Mikäli et ole aiemmin saanut Kelasta työttömyysetuutta, jätä hakemus aikaisintaan 5 työttömyyspäivän jälkeen, jotta omavastuuaika on ehtinyt kulua.

Voit tehdä asumistuentarkistushakemuksen vaikka heti. Koska tulot muuttuvat 1.6. alkaen (tai hieman aiemmin mikäli työttömyysetuuteen tulee oikeus jo toukokuun puolella), tuki tarkistetaan 1.7. alkaen.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

minä94

Lukematon viesti Kirjoittaja minä94 » 01 Touko 2019, 10:43

Hei.
Vuonna 2016-2017 olin TE-toimiston asiakkaana ja sain silloin Kelasta työmarkkinatukea. Milloin lähetän hakemuksen Kelaan, jos olen sitä aiemmin hakenut ja valmistun 29.5? Entä haenko työttömyysturvaa tai työmarkkinatukea, ja mikä ero näillä on? Töiden saaminen tällä hetkellä epävarmaa ja odottelen myös koulutuloksia.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 01 Touko 2019, 10:48

Ensin sinun tulee ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi, jonka jälkeen työkkäristä tehdään kelalle lausunto (maksava tai estävä). Kela ei maksa mitään ilman lausuntoa.

Ota yhteyttä työkkäriin saadaksesi ohjeita miten toimia.

minä94

Lukematon viesti Kirjoittaja minä94 » 01 Touko 2019, 19:08

Joo tiiän? Et pitää ilmoittautua eka työkkäriin, en ole tyhmä.

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 02 Touko 2019, 14:54

Hei minä94!

Viimeisestä työttömyysturva maksusta on ilmeisesti jo pidempi aika niin sinun tulee toimittaa Kelaan uusi työttömyysturva hakemus (työttömyysturva= työmarkkinatuki tai peruspäiväraha).
Hakemuksesi perusteella tutkitaan saatko työmarkkinatukea vai peruspäivärahaa.

Terveisin
Riikka | Kela työttömyysturva

minä94

Lukematon viesti Kirjoittaja minä94 » 16 Touko 2019, 19:33

Hei.
Löysin Kelan sivuilta tällaisen tekstin: Hakemus kannattaa jättää vasta sitten, kun olet ollut työttömänä vähintään viikon, koska työttömyysturvaa voit saada vasta sitten, kun olet ollut TE-toimistossa työttömänä työnhakijana 7 täyttä arkipäivää.

Löysin tuon täältä : viewtopic.php?f=33&t=4770

Eli kun ilmoittaudun työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi 30.5. lähtien niin lasken tuosta 30.5. niin 7 arkipäivää? Vai kuuluuko minun hakea työttömyysturvaa vai työmarkkinatukea? Valmistun ammattiin ja minulla on aiempana koulutuksena ylioppilastutkinto.

Olen myös hakemassa toimeentulotukea kesäkuulle. Hakemuksessa kysytään tuloja niin laitanko tulokohtaan työmarkkinatuki vai työttömyysturva vaikka en ole vielä tehny hakemusta?

t. Karima

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 17 Touko 2019, 11:12

Hei minä94!

Nykyisin omavastuuaika on 5 arkipäivää.
"Työmarkkinatuessa on 5 päivän omavastuuaika."

Laittamaasi linkkiin on näköjään jäänyt vanha omavastuuaika, mutta korjataan se pikaisesti ajan tasalle.

Laske siis tuosta 30.5. eteenpäin 5 arkipäivää ja laita hakemus sen jälkeen.

Hae Kelasta työttömyysturvaa ja hakemuksesi perusteella selvitetään myönnetäänkö sinulla työmarkkinatuki vai perupäiväraha.

Ilmoita kesäkuun hakemukseen, että aiot hakea työttömyysetuutta.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela työttömyysturva

minä94

Lukematon viesti Kirjoittaja minä94 » 17 Touko 2019, 11:46

Kela | työttömyysturva kirjoitti:Hei minä94!

Nykyisin omavastuuaika on 5 arkipäivää.
"Työmarkkinatuessa on 5 päivän omavastuuaika."

Laittamaasi linkkiin on näköjään jäänyt vanha omavastuuaika, mutta korjataan se pikaisesti ajan tasalle.

Laske siis tuosta 30.5. eteenpäin 5 arkipäivää ja laita hakemus sen jälkeen.

Hae Kelasta työttömyysturvaa ja hakemuksesi perusteella selvitetään myönnetäänkö sinulla työmarkkinatuki vai perupäiväraha.

Ilmoita kesäkuun hakemukseen, että aiot hakea työttömyysetuutta.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela työttömyysturva
Hei!

Kiitos viestistäsi, siitä oli todella paljon apua! Sitä kysyn vielä, että ilmoitanko viestillä tai lisätietokohtaan että aion hakea työttömyysetuutta? Vai tarvitseeko minun laittaa tulokohtaan työttömyysetuuden summa, mutta ei sitä voi tietää varmasti sitä suuruutta .. ? Että riittää varmaan hakemuksen lisätietoihin kirjoittaminen? mitä mieltä olet?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 17 Touko 2019, 14:53

Hei minä94!

Niin kuin arvelitkin, niin riittää, että mainitset asiasta hakemuksen lisätietokenttään. Mikäli sinulla on enemmän kysyttävää perustoimeentulotukeen liittyen, voit laittaa viestiä toimeentulotuki palstalle viewforum.php?f=92.

Ystävällisin terveisin
Elina | Työttömyysturva