Työttömyysturvan hakeminen odotusajan jälkeen

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Emilia27

Työttömyysturvan hakeminen odotusajan jälkeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Emilia27 » 02 Touko 2019, 23:01

Hei,

Minulle laitettiin 5kk odotusaika koska olen alle 25, ei ammattia. Se on päättymässä 5.5. ja voin hakea siis työttömyysturvaa 6.5. alkaen. Työmarkkinatuessa on ilmeisesti 5 pv omavastuuaika ja ensimmäinen maksujakso on 2 viikkoa. Milloin voin siis tehdä hakemuksen, 10.5, 17.5. vai 25.5?

Toinen kysymys. Olen työkyvytön ja sairauslomaa kirjoitettu tämän vuoden loppuun. Sairauspäivärahapäivät käytetty. Kuntoutustuki hylätty, olen menossa lisätutkimuksiin ja aion hakea kuntoutustukea uudestaan sen jälkeen. Laitanko siis hakemukseen ja työttömyysajan ilmoitukseen sairas vai työtön?

Kolmas kysymys. Olen hakenut huhti-toukokuulle toimeentulotukea ja siihen toukokuun tuloksi laskettiin jo mukaan täysi työmarkkinatuki 10 päivältä. Tiedän, että tulen saamaan vain 50% työmarkkinatuesta koska asun vanhempien luona ja heidän tulot ylittää tulorajan. Eli olen saanut toukokuussa liian vähän toimeentulotukea. Miten haen puuttuvan osan ja milloin voin sen saada? Eihän se voi pitää paikkaansa että joudun pärjäämään 100e koko kuukauden koska työttömyystuen maksu menee varmasti kesäkuun loppupuolelle, ja sitäkin tulen saamaan hyvin vähän. Joudun varmasti hakemaan myös kesäkuulle toimeentulotukea, miten se lasketaan kun työmarkkinatuki haetaan ja maksetaan jälkikäteen, eli siis saan esimerkiksi toukokuun työttömyystuem vasta kesäkuussa? Mitä jos kaksi 4vkon maksujaksoa osuu samalle kuukaudelle, miten se vaikuttaa toimeentulotukeen?

Kela | työttömyysturva

Re: Työttömyysturvan hakeminen odotusajan jälkeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 03 Touko 2019, 15:24

Hei Emilia27!

Työttömyysturvaa koskevan hakemuksen voi jättää aikaisintaan omavastuuajan jälkeen eli kohdallasi 11.5. aikaisintaan. Ensimmäinen maksujakso on tosiaan 10 päivää, joten lisäksi tulee täyttää työttömyysajanilmoitus, jonka voi jättää aikaisintaan 18.5. Voit siis jättää hakemuksen joko 11.5. tai 18.5. Käsittelyaika ensimmäisellä hakemuksella on keskimäärin 19 päivää.

Hakemukseen ohjeistaisin merkitsemään "työtön". Ilmoituksessa tuo kyseinen merkintä lähinnä pyydetään, jos henkilö on esimerkiksi sairaana jostain sovitusta palvelusta ja tästä syystä poissa.

Voit pyytää toimeentulotukipäätökseen tarkistusta tulojesi osalta. Voit lähettää tarkistuspyynnön asiointipalvelun kautta viestit-toiminnolla.

Jos saat perustoimeentulotukea pidemmän aikaa, jossain vaiheessa samalle tukikuukaudelle tulee kaksi työttömyysturvan 20 päivän maksuerää. Kuukausi sen jälkeen työttömyysturvatulosi jaksotetaan. Tämä tarkoittaa sitä, että perustoimeentulotuessa tulona huomioidaan 21,5 päivän työttömyysturvatuloa vastaava määrä. Tätä työttömyysturvatuloa käytetään myös sellaisena kuukautena, jolloin saat seuraavan kerran kaksi työttömyysturvan maksuerää.

Toivottavasti sait vastaukset kaikkiin kysymyksiin. :)

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Emilia27

Lukematon viesti Kirjoittaja Emilia27 » 15 Touko 2019, 10:33

Hei,

Kiitos vastauksista. Pari asiaa jäi vielä epäselväksi.

Hain siis työttömyystukea 11.5. ja hakemuksen keskimääräinen käsittelyaika on 19 päivää, eli päätöstä voisi odotella kuunvaihteessa.

Mutta kun sain toukokuulle toimeentulotukea noin 100e, eli paljon vähemmän mitä minulle kuuluisi, koska toukokuun tulokseni laskettiin työmarkkinatuki toukokuulta. Sitä tuskin tässä kuussa ehdin saamaan. Pyysin myös tuota toimeentulotuen tarkistusta, mutta sain vastauksen että se voidaan tarkistaa vasta työmarkkinatukipäätöksen jälkeen. Eli mistä siis saan rahaa tälle kuulle? En ilmeisesti mistään? Tuo huikeat 100e on jo elämiseen käytetty ja rahat on loppu. Vielä olisi toukokuuta jäljellä eikä mitään tietoa seuraavista rahoista. Saankohan niitä toimeentulotukia edes takautuvasti, kun työmarkkinatukipäätös tulee? Tosin ei ne siinä vaiheessa enää auta... Mitähän minun pitäisi tässä tilanteessa tehdä?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 16 Touko 2019, 10:46

Hei!

Kuulostaa ikävältä tilanteelta. Voit tarvittaessa kiirehtiä hakemuksen käsittelyä olemalla yhteydessä asiakaspalveluun.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi