Työmarkkinatuen hakeminen

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

minä94

Työmarkkinatuen hakeminen

Lukematon viesti Kirjoittaja minä94 » 16 Touko 2019, 10:07

Hei.
Valmistun ammattiin 29.5.2019, ja tällä hetkellä töitä ei ole tiedossa. Ilmoittaudun ilmeisesti 29.5 te-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi? Ja kun omavastuuaika on 5 päivää niin mitä se tarkoittaa? Tarkoittaako se sitä, että kun olen ollut 5 päivää työtön tuosta valmistumispäivästä lähtien, niin saan hakea työmarkkinatukea? Ja milloin voin hakea työmarkkinatukea Kelalta? Entä haenko työmarkkinatukea vai työttömyyspäivärahaa? Olen myös tekemässä kesäkuun toimeentulotukihakemusta tällä viikolla. Ilmeisesti minun ei tarvitse laittaa tulojen kohdalla että saan työttömyyspäivärahaa/työmarkkinatukea, koska en ole sitä vielä hakenut,olenko oikeessa?

Kela | työttömyysturva

Re: Työmarkkinatuen hakeminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 17 Touko 2019, 10:47

Hei minä94!

Ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi 30.5 alkaen.

Olet ymmärtänyt oikein tuon omavastuuajan. Hae työttömyysetuutta 30.5. alkaen, josta alkaa omavastuuaika kulumaan. Omavastuuajalta sinulle ei makseta työttömyysetuutta. Voit laittaa hakemuksen kuitenkin vasta omavastuuajan jälkeen.

Hae Kelasta työttömyysturvaan, jonka perusteella tutkitaan onko sinulla oikeus työmarkkinatukeen vai peruspäivärahaan.

Ilmoita toimeentulotuen hakemuksessa, että haet työttömyysetuutta 30.5. alkaen.

www.kela.fi/tyottomyysetuutta-kelasta

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi