Opintotuki avoliitossa asuessa

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

VeraP

Opintotuki avoliitossa asuessa

Lukematon viesti Kirjoittaja VeraP » 15 Touko 2019, 18:11

Hei! Oltaisiin poikaystäväni kanssa muuttamassa uuteen kaupunkiin, kun minulla alkavat opinnot yliopistossa. Poikaystäväni ei ole vielä saanut töitä, mutta hakee niitä parhaillaan. Ymmärsin, että saisimme yhteisen asumistuen. Minä saisin lisäksi opintotukea. Saisiko poikaystäväni työttömyystukea?

Yritin laskea tämän käyttäen Kelan laskureita, mutta sen mukaan hän saisi työttömyystukea vain 3€/pv, enkä usko, että tämä pitää paikkaansa. Osaatteko antaa yhtään suuntausta, kuinka paljon hän voisi tukia saada. Olemme pian vuokraamassa asuntoa, mutta meidän olisi tärkeä tietää, riittäisivätkö yhteiset tukemme asumiseen, ennen kuin poikaystäväni saa töitä.

Ja semmoinen kysymys vielä, että vaikuttaako poikaystäväni mahdolliset työttömyystukeni minun opintotukeen ja toisinpäin?
Siirretty opintotukipalstalta, jossa vastattu asumistuen ja opintotuen osalta

Kela | työttömyysturva

Re: Opintotuki avoliitossa asuessa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 17 Touko 2019, 14:16

Hei VeraP!

Mikäli poikaystävä on työtön, tulee hänen olla ilmoittautunut Te-palveluihin työnhakijaksi. Te-palvelut antavat Kelaan lausunnon työttömyysetuuden maksamisesta, se onko poikaystävällä oikeus työttömyysetuuteen, ei ole palstalla mahdollista ottaa kantaa. Kelan maksama työttömyysetuuden perusmäärä on 32,40 e/pv. Lisää työttömyysetuuden määrästä voit lukea täältä: www.kela.fi/tyomarkkinatuen-maara-ja-maksaminen

Sinulle maksettava opintotuki ei vaikuta poikaystävän työttömyysetuuteen ja poikaystäväsi työttömyystuet eivät vaikuta sinulle maksettavaan opintotukeen.

Ystävällisin terveisin
Elina | Työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi