Työttömyysturvan hakeminen ja odotusaika, kiireellinen!!!!

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

minä94

Työttömyysturvan hakeminen ja odotusaika, kiireellinen!!!!

Lukematon viesti Kirjoittaja minä94 » 17 Touko 2019, 13:46

Hei.
Nyt täytyy kyllä sanoa että olen todella sekaisin näistä ajoista. Onko odotusaika siis 5 päivää ja heti sen jälkeen voi hakea työttömyysetuutta? Vai haetaanko työttömyysetuutta 2 viikon jälkeen odotusajasta?
TE- toimisto kertoi minulle, että voin tehdä ensimmäisen hakemuksen sen jälkeen kun olen ollut työttömänä 2-3 viikkoa.

Tiedoksi siis että valmistun 29.5 ammattiin (pohjakoulutus aiemmin ylioppilastutkinto). Minulla on siis odotusaika 5 päivää, kun ilmoittaudun 30.5 työttömäksi työnhakijaksi. Kun tämä 5 päivää on kulunut (siis 6.6) niin haenko sitten työttömyysetuutta vai odotanko vielä 2 viikkoa? 30.5 on kylläkin helatorstai (pyhäpäivä) mutta lasketaanko se?

Te- toimisto neuvoi ottamaan Kelaan yhteyttä. En tiedä enää keneen uskoa tässä asiassa. Kaipaan pikaista vastausta !!

Vieras

Re: Työttömyysturvan hakeminen ja odotusaika, kiireellinen!!

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 18 Touko 2019, 21:14

Omavastuuaika on 5 päivää eli hakemuksen voit jättää silloin 6.6. Myöhemmin kannattaa vielä käydä täyttää työttömyysajan ilmoitusta, koska vähintään 10 päivältä pitää olla ilmoitus, että voit saada ensimmäisen maksun.

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 20 Touko 2019, 10:54

Hei minä94!

Odotusaika on siis eri asia kuin omavastuuaika. Kun olet työtön työnhakija 30.5.2019 alkaen, voit toimittaa hakemuksen aikaisintaan 6.6.2019. Silloin 5 pv omavastuuaika on kulunut ja päätös on mahdollista tehdä. Omavastuuajan jälkeen ensimmäinen maksujakso on yleensä kaksi viikkoa eli 10 maksupäivää. Ilmoituksen tästä ajasta voi tehdä sitten myöhemminkin.

Odotusaika työmarkkinatuen kohdalla tutkitaan sitten erikseen ja se voi olla jopa noin 5 kk pitkä. Odotusaika tulee yleensä henkilölle, jolla ei ole ammatillista tutkintoa tai korkeakoulututkintoa. Kerroit, että sinulla ammatti pian onkin, joten sitä sinulle ei pitäisi tulla.

Tsemppiä jatkoon ja onnea valmistumisen johdosta!

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

minä94

Lukematon viesti Kirjoittaja minä94 » 24 Touko 2019, 13:57

Hei. Omavastuuaikaa tarkoitin siis, anteeksi.

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 27 Touko 2019, 10:06

Hei minä94!

Hyvä että asia selvisi.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela Työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi