Tarvitseeko antaa vanhempien tulotietoja jos on työkokeilussa?

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

SamuP

Tarvitseeko antaa vanhempien tulotietoja jos on työkokeilussa?

Lukematon viesti Kirjoittaja SamuP » 30 Heinä 2019, 16:32

Hei.

Olen aloittanut työkokeilun hieman yli 2 viikkoa sitten ja olin täyttämässä työttömyysturva-lomaketta netissä saadakseni rahaa työkokeilun ajalta, kun huomasin "Vanhempien tulotiedot"-kohdassa tämän:

"Työmarkkinatuen määrään vaikuttavat vanhempien tulot, jos asut vanhempiesi kanssa samassa taloudessa etkä ole täyttänyt työssäoloehtoa.
Jos et toimita selvitystä vanhempiesi tuloista tai tulot ylittävät tulorajan, työmarkkinatukesi määrä on 50 % siitä, mitä muuten voisit saada."

Tämä käy järkeen, mutta sitten täyttöohjeissa lukee tämä:

"Vanhempien tulot eivät vaikuta etuuden määrään siltä ajalta, jolloin osallistut työvoimakoulutukseen, työkokeiluun tai muihin vastaaviin työllistymistä edistäviin palveluihin."

Nämä kaksi osaa lomakkeessa vaikuttavat olevan ristiriidassa keskenään. Joten, jos asun samassa taloudessa vanhempani kanssa ja en täytä työssäoloehtoa, mutta olen pyytämäni etuuden ajan työkokeilussa, täytyykö minun antaa vanhempani tulotiedot?

Kela | työttömyysturva

Re: Tarvitseeko antaa vanhempien tulotietoja jos on työkokeilussa?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 31 Heinä 2019, 10:13

Hei SamuP!

Mikäli haet tukea vain työkokeilun ajalle, ei tukea pienennetä vaikka asut vanhempien luona. Sinun ei siis sen puolesta tarvitse toimittaa vanhempien tuloista tietoja.

Jos tukesi kuitenkin jatkuu työkokeilun jälkeen ilman että osallistut mihinkään työllistymistä edistävään palveluun, voidaan tuki halutessasi tarkistaa silloin vanhempien tulojen osalta.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi