Odotusaikaan liittyvät työssäoloehtoselvitykset

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

enymmarra534215

Odotusaikaan liittyvät työssäoloehtoselvitykset

Lukematon viesti Kirjoittaja enymmarra534215 » 10 Syys 2019, 21:26

Hei, olen hakenut työttömyysetuutta, tein hakemuksen ja sen jälkeen liiteluettelossa on seuraava ohjeistus:

*Odotusaikaan liittyvät työssäoloehtoselvitykset
Jos et täytä työssäoloehtoa eikä sinulla ole peruskoulun tai lukion jälkeistä ammatillista tutkintoa tai korkeakoulututkintoa, sinulle voidaan asettaa enintään 21 viikon odotusaika, jonka ajalta sinulla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Odotusajasta voidaan kuitenkin vähentää esimerkiksi työssäoloehtoon luettava työ, jolloin odotusajan kesto lyhenee tai sitä ei aseteta lainkaan. Vaikka et täyttäisi työssäoloehtoa, sinun kannattaa toimittaa selvitykset työssäolostasi (palkkatodistus, josta selviää viikoittainen työaika ja palkka) odotusajan tutkimista varten. Voit lukea lisää odotusajasta osoitteesta www.kela.fi."

En oikeen tiedä mitä minun tähän pitäisi liittää?

Olen 22v, valmistuin 2016 lukiosta ja olen viimeksi ollut töissä 2016 kesällä.

Sen jälkeen olen ollut opiskelijana ammattikorkeakoulussa ja 2019 tammikuusta saakka olen ollut ilmoittautuneena poissaolevaksi kouluuni ja olen ollut sairaana ja työttömänä.

En ole siis valmistunut tutkinnostani ja olen tällä hetkellä poissaolevana koulustani.

Minulla ei ole mitään palkkatodistuksia niistä kesätöistä joissa olen ollut, on vain työtodistuksia.

Mitä tähän oikeisi pitäisi liittää, vai voinko vaan jättää liittämättä mitään?

Kela | työttömyysturva

Re: Odotusaikaan liittyvät työssäoloehtoselvitykset

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 11 Syys 2019, 08:40

Hei enymmarra534215!

Neuvoisin sinua toimittamaan liitteeksi ne työtodistukset tai työsopimukset, mitkä sinulla on tallessa. Käsittelijä voi sitten tarkemmin katsoa saadaanko niistä tarvittavat tiedot.Yksi vaihtoehto on myös pyytää työnantajaa täyttämään TT4-lomake missä kysytään kaikki tiedot.

Näitä liitteitä olisi hyvä toimittaa koska on mahdollista, että sinulle tulee odotusaika koska sinulla ei ole ammatillista tai korkeakoulututkintoa. Odotusaikana ei saa työttömyysetuutta olleenkaan.

Jos kuitenkaan et saa liitteitä, voit lähettää esim. viestin asiointipalvelussa ja kertoa, ettet pysty liitteitä toimittamaan.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi